Vrees voor vergelijkbaarheid
In de zomer kondigde Aldi Süd aan dat het dit jaar nog meer dan 50 A-merken zou gaan opnemen. Bij Aldi Nord echter, bleef de aanwezigheid van A-merken nog beperkt. Dit laatste gaat nu veranderen, zo meldt LebensmittelZeitung. Naar verluidt is het A-merkoffensief van Aldi Süd dusdanig succesvol, dat Aldi Nord niet achter kan blijven.
Het zijn niet zozeer de merkleveranciers die – uit angst om de relatie met de serviceformules te verstoren – terughoudend zijn om met Aldi zaken te doen. Integendeel, het ligt volgens LZ aan Aldi zelf dat A-merken de afgelopen jaren maar mondjesmaat zijn ingestroomd. Vooral Aldi Nord zou vrezen dat Aldi met een grotere aanwezigheid van A-merken te veel vergelijkbaar zou worden met de concurrentie. Met als ultieme gevaar dat concurrenten structureel de prijsniveaus van Aldi onderbieden. Dat zou de discounter in het hart raken.
Vandaar dat de noordelijke Aldi niet meedeed met Aldi Süd, dat afgelopen voorjaar ineens verklaarde nog dit jaar meer dan 50 nieuwe merkartikelen te gaan voeren. Naast de bestaande A-merken van leveranciers als Ferrero, Mars, Coca-Cola of Procter & Gamble, die ook al bij Aldi Nord in het schap staan, betekende dit een enorme boost in de aanwezigheid van A-merken bij Aldi Süd.
Meer klanten die vaker komen
De actie van Aldi Süd is zeer succesvol gebleken, zo moest ook Aldi Nord erkennen. “De cijfers geven de collega’s uit het zuiden gelijk”, zou volgens LZ de reactie van Aldi Nord zijn. Aldi Süd zou erin zijn geslaagd om meer en jongere klanten aan te trekken, en de bezoekfrequentie aan de winkels te stimuleren. Dat waren twee problemen voor Aldi Süd, die nu via meer A-merken lijken te zijn opgelost.
Insiders vermoeden hierin de hand van Roman Heini, de voormalige topman van Aldi UK (behorend tot Aldi Süd), die het de grote Britse serviceretailers zo moeilijk maakte door Aldi in Groot-Brittannië enorm te populariseren.
Sinds april 2015 zit Heini in de top bij Aldi Süd in Duitsland. Opvallend genoeg is dat ook het moment waarop Aldi Süd met haar A-merkoffensief is begonnen. Een voorbeeld dat Aldi Nord nu gaat volgen. Primair in Duitsland, maar bij gebleken succes is het waarschijnlijk dat er ook in andere landen waarin Aldi Nord aanwezig is – onder meer in Nederland en België – meer A-merken zullen instromen bij de Duitse discounter.
Concurrentieklimaat verslechtert
Dit zullen de serviceformules zeker gaan merken. LZ stelt dat de structurele prijs van A-merkproducten bij Aldi ongeveer op het niveau ligt van de tijdelijke promotionele prijzen van de serviceretailers. Ook citeert het een fabrikant, die erkent dat Aldi daarmee nog steeds een marge realiseert die vergelijkbaar is met de marge die het op veel van haar ‘fancy’ labels maakt.
In combinatie met Lidl, dat in Duitsland al heeft gereageerd met flinke prijsverlagingen, zal het concurrentieklimaat er voor de serviceretailers bepaald niet beter op worden.