Exit “big book”
Volgens Les Echos heeft de directie van 3 Suisses het einde van het “big book” – zoals de halfjaarlijkse catalogus binnen de bedrijfsmuren werd genoemd – een tweetal weken geleden intern bekendgemaakt. Het nieuws komt niet als een verrassing: vooral in Frankrijk, dé bakermat van de verkoop op afstand, ziet 3 Suisses zijn omzet dalen en boekte vorig jaar een verlies van 60 à 70 miljoen euro – het vijfde op rij.
3 Suisses heeft dan ook een handicap van formaat: in de ‘fast fashion’-wereld van Zara en H&M volgen de collecties elkaar almaar sneller op, en dat staat haaks op een businessmodel dat gestoeld is op een dikke catalogus die een half jaar meegaat. Bovendien veronderstelt dit laatste ook flink wat stock, en dat is dan weer iets waar ‘pure players’ als ASOS, Zalando en zelfs VentePrivée minder last van hebben.
Nieuwe bazen, nieuwe wetten
De afschaffing van de catalogus is meteen een van de eerste grote beslissingen van de kersverse topman Eric Dubois. Hij werd aangetrokken als vervanger voor Caroline Liévois, die er de voorbije twee jaar niet in geslaagd is 3 Suisses in Frankrijk opnieuw rendabel te maken.
Dubois was de man die in opdracht van het toenmalige PPR (het huidige Kering) de Scandinavische postorderverkoper Ellos omvormde tot een internetspeler en de groep zo klaarstoomde voor een verkoop aan Nordic Capital in 2013. Een kunstje dat hij in Frankrijk nog eens mag overdoen, op vraag van de nieuwe Duitse eigenaar, Otto Group.