Het is in de retail al even wisselvallig als het weer. Miljoeneninvesteringen gaan hand in hand met herstructureringen, donkere wolken wisselen zonnestraaltjes af. Toch is optimisme een gedeelde plicht: van “de grote boîtes” tot wie nog in de luiers zit, iedereen kan het verschil maken.
De rode telefoon 2.0
Uw wekelijkse non-foodoverzicht is deze week een dag later, want er viel een zaal vol HR-professionals in goede banen te leiden op het RetailDetail People & HR Congress. De mededeling dat mensen in HR in de komende tien jaar de belangrijkste mensen in een organisatie worden, dixit futurist en spring-in-’t-veld Thomas Geuken (CIFS), was hen alvast koren op de molen. Hoe ze dat ook aan hun CEO duidelijk moeten maken? Het nieuws volgen lijkt voldoende…
Al kan je je ernstig afvragen of er nog wel zoiets is als een non-foodoverzicht. Uiteindelijk draait het toch allemaal om magen vullen. Zeker als je Colruyt mag geloven. Is Newpharma een onlineapotheek of een excuus of mensen op dieet te zetten? Is Jims een fitnessketen of nóg een excuus om mensen op dieet te zetten? Beide formules hebben nu een directe lijn naar Collect&Go, waar klanten aangepaste voedingstips en recepten recht hun digitale winkelmandje in kunnen pleuren. De nieuwe rode telefoon, maar dan eerder die tussen Washington en het Kremlin dan de prijslijn van weleer.
Tijd voor koopjes
De solden vallen vroeg dit jaar. Bristol pakt de komende weken uit met kortingen van 30 tot 50%, al is het niet van willens maar van moetens. De winkels blijven voorlopig open, terwijl naarstig wordt gezocht naar overnemers, groot of klein, voor delen of het geheel, in het “brede retaillandschap”. Ook wie op zoek is naar ‘big boxes’ vol schoenendozen, kan met andere woorden koopjes doen.
Ook bij Nike zijn het angstige dagen. Na de Verenigde Staten gaat Nike nu banen schrappen in Europa. Het hoofdkantoor in Hilversum hangt eraan, in Geel wachten ze in spanning af. Bij La Lorraine Bakery Group verwelkomen ze iedereen die de mouwen wil opstropen gelukkig met open armen. Ook die van “de grote boîtes”. Dat “nog niet alles perfect” is, zien ze er net als een ‘unique selling proposition’. “Chance, dan kan ik het verschil maken.”
De (on)frisse jeugd
Een poging om het verschil te maken, is wat Shein van zijn kant voorwendt bij de introductie van een heus tweedehandsplatform. Chinese hypersnelle discountmode is voortaan al vanaf 3 euro of zelfs minder te vinden – al moet je er het festivalzweet en de onbestemde vlekken van pubermeisjes dan wel bij nemen. Om de circulariteit te bevorderen en omdat zelfs ongewassen pubers meer duurzaamheid willen, heet het. Greenwashing is ook een vorm van wassen, toch?
Investeren in de jonge generaties was niettemin één van de credo’s gisteren. Dat namen de retailers deze week meteen heel letterlijk: Lidl opent warempel een babywinkel. Op de Antwerpse Meir duikt een pop-upwinkel op van huismerk Lupilu, om de allerkleinsten van hun hoogst absorberende luiers te overtuigen. The Baby’s Corner, van momfluencer en uiteraard mompreneur Sonia Pypaert, neemt in Brussel die andere hoofdstad voor haar rekening. Dat de Belgische winkelstraten weliswaar goed hersteld zijn na corona, maar dat nog altijd een pak (nota bene een derde) minder bezoekers betekent dan tien jaar geleden, nemen ze voor lief.
Het is die positieve ingesteld die ook Zara-moeder Inditex tevreden houdt, Lab9 600.000 euro doet pompen in een dertigste belevingswinkel in Wijnegem en Lego 75 miljoen euro laat investeren in een nieuw distributiecentrum in Tessenderlo. Let op: de Lego-dozen zijn dan wel twee volle werkdagen sneller bij de fans thuis – met een druilerige zomervakantie in het vooruitzicht mogelijk een kwestie van levensbelang. “Optimisme is een morele plicht”, om u een beetje pompeus met filosoof Karl Popper het weekend in te sturen. Ook eentje om zondag mee te nemen in het stemhokje misschien.