Geloof nooit een foodretailer, en nog minder een fabrikant: het wantrouwen in de FMCG-sector is verdorie nog erger dan in de politiek. Dat belooft. Ook deze Filet Pur verdraait vrolijk de feiten, dáár kunt u op vertrouwen.
Nessie
Een “fact finding mission”: dat is wat de Europese Commissie gaat laten uitvoeren na het aandringen van de verenigde retailsector én de economieministers van acht lidstaten om eindelijk voorgoed komaf te maken met die 14 miljard euro per jaar kostende territoriale leveringsbeperkingen waaraan tot nu toe enkel AB InBev en Mondelez zich officieel schuldig hebben gemaakt, al beweren grote én kleinere supermarktketens dat zo goed als álle multinationals in hetzelfde bedje ziek zijn.
Maar volgens de merkenfederaties zijn die veronderstelde handelsmuren al even reëel als het monster van Loch Ness, dus als zij zo’n onderzoek nadrukkelijk “verwelkomen” in een persbericht, dan weet je het wel: die onderzoeksmissie is gewoon een eufemisme voor “op de lange baan schuiven tot na de verkiezingen”, waarna een nieuwe Commissie andere prioriteiten naar voren zal schuiven. Margrethe Vestager heeft zo’n “Moet just niks”-T-shirt besteld.
Lage dunk
Geen wonder dat het vertrouwen in onze prachtige voedingssector schrikwekkende dieptes opzoekt tegenwoordig. Mensen twijfelen openlijk aan de veiligheid, gezondheid en duurzaamheid van hun voedsel. Bon, dat een meerderheid geen al te hoge dunk heeft van de autoriteiten, tot daar aan toe, maar ook restaurants, retailers en fabrikanten vertrouwen ze voor geen haar. Iedereen gebuisd: enkel de boeren genieten nog de steun van meer dan de helft van de consumenten. Mogelijk uit schrik voor een bezoekje van de mestkar.
Tja, net nu we dachten dat de prijzen ondanks de maffieuze praktijken van de merkfabrikanten weer wat aan het zakken waren, blijkt het met de inflatie toch weer de verkeerde kant uit te gaan. En was de olijfolie al onbetaalbaar, dan dreigt straks ook het sinaasappelsap gewoon uit de rekken te verdwijnen wegens droogte in Brazilië en orkanen in Florida. Of consumenten de winkelkar weer wat voller gaan laden? Vergeet het maar. Dat aanhoudende regenweer weegt op de consumptie. De barbecue blijft in het tuinhok staan en er zijn verder maar weinig redenen om liters cava of bag-in-boxen rosé in te slaan. Laat staan borrelnootjes.
Ontsnappen
Er speelt nog iets mee, vertrouwde een retailer me deze week toe. Door de nieuwe schoolkalender in het Franstalig onderwijs leven consumenten tegenwoordig van vakantie naar vakantie. Elke zeven weken kunnen ze weer even ontsnappen aan de deprimerende somberte. Tussen het vorige skiverlof en de volgende citytrip eten ze dan maar rijstwafels, of pasta en saus van het huismerk, aangekocht in 2+2 promo. Het is niet anders.
Redding zal moeten komen van een lange en hete sportzomer, wellicht. Bij Carrefour gaan ze weinig aan het toeval overlaten, als we mogen afgaan op de knalrode en reuzegrote activatie waarmee de retailer op dit eigenste ogenblik het Antwerpse Centraal Station overneemt, in de hoop het publiek nog eens warm te maken voor de Rode Duivels. Je moet al onwaarschijnlijk stekeblind zijn om er naast te kijken.
Blind gekocht
Dat treft, want mensen met een visuele beperking zijn meer dan ooit welkom bij de keten, en dan meer bepaald in de hypermarkt in Oudergem, waar ze voortaan kunnen winkelen op de tast met behulp van een app die hen door de gangpaden gidst en luidop de productinformatie en de prijzen voorleest. Blind gekocht, de winkelkareditie. Ik mocht het ook horen: “Nu ga je je zeker vrolijk maken omdat we wéér een nieuwe app lanceren?” Want ja, mijn vileine opmerking van twee weken geleden over die zés Carrefour-apps op m’n iPhone was de mensen in Zaventem uiteraard niet ontgaan. Maar als ze er zélf al over beginnen, dan hoef ik het niet meer te doen. Bij deze.
Ondanks de aanwezigheid van twee ministers hield Carrefour het bij de persvoorstelling sober op water en koekjes, een schril contrast met de behoorlijk succulente catering op het openingsevent van dat gigantische nieuwe distributiecentrum van Kellanova in Mechelen, waar niet toevallig ook twee politici kwamen speechen. Oesters en asperges en zo: hey, een zich uitslovende retailjournalist mag ook eens wat hebben. Afgaande op enkele zo goed als lege hallen werd dat complex gebouwd met het oog op méér dan forse groei. Er volgt later dit jaar een belangrijke lancering, maar meer mochten we nog niet weten.
Lading lekkers
En dan nog dit. Er gaat geen week voorbij zonder nieuws van Collect&Go, krijg ik de indruk. Zelfrijdende karren verlichten tegenwoordig het werk in het distributiecentrum in Londerzeel. Ze zetten de boodschappen al 20% sneller klaar ook. Het zal nodig zijn, want intussen komt al meer dan 40% van de online voedingsaankopen vanuit Nederland naar de Belgische voordeuren. Straf. Zo fors moet dus ongeveer het opgetelde online marktaandeel zijn van Albert Heijn, HelloFresh en Crisp in ons land, leiden we daaruit af.
Enfin, vooral in Vlaanderen, want Walen bestellen amper online en al zeker niet over de grens: Frankrijk haalt slechts 1%. De Auchan bezorgt echt geen orders van 24 pakken Cristaline, 12 kistjes champagne en nog een kilo Camembert aan huis in ons land, immers. Die moet je zelf gaan halen. Mij niet gezien: hier wordt straks ook een lading lekkers van over de grens aan de voordeur bezorgd. Wat en van wie, daar heeft u het raden naar, maar rijstwafels zitten er niet bij. Tot volgende week!