Doe-het-zelfgroep Intergamma kon in 2023 zijn omzet met bijna 5% verhogen, maar niet in België. Consumenten bezoeken weer vaker de fysieke bouwmarkten voor inspiratie en advies.
Gepersonaliseerde oplossingen
De doe-het-zelfketens Gamma, Karwei en Gamma België hebben in 2023 een totale bruto-omzet van 1,9 miljard euro gerealiseerd, een groei met 4,8%. In Nederland steeg de omzet met 5,7%, in België bleef die stabiel. Wel steeg het marktaandeel in beide landen licht. De verkopen in de fysieke winkels zaten in de lift, zegt de retailer. Klussers wisten de weg naar de 377 bouwmarkten te vinden, op zoek naar zowel gereedschappen en materialen, maar ook steeds vaker voor inspiratie en klusadvies.
Gamma en Karwei leggen namelijk meer nadruk op gepersonaliseerde oplossingen, service en praktische instructievideo’s voor woningverbeteringen, en dat blijkt te lonen: “Dit spreekt een snelgroeiende groep consumenten aan die niet vertrouwd zijn met het uitvoeren van klussen. Zowel in de bouwmarkten als online helpen we hen met praktisch advies. We merken dat dit aanslaat en een reden is om bij Gamma, Karwei en hun webshops terug te komen”, zegt CEO Joost de Beijer.
Klantgerichte strategie
Hoewel consumenten soms afwachtend blijken als gevolg van de aanhoudende economische onzekerheid, investeren ze wel in oplossingen om slimmer om te gaan met hun (opberg)ruimte, isolatie, tochtwering, energiebesparende oplossingen en andere woningverbeteringen. Ook gordijnen, raam- en wanddecoratie, gepersonaliseerde verfkleuren via de verfmengmachines en tuinaankleding verkochten goed.
De CEO verwacht dat Intergamma zijn klantgerichte strategie dit jaar verder zal kunnen versnellen, ook als antwoord op de uitdagende omstandigheden in de sector, met oplopende inkoopprijzen, huur- en loonkosten en economische en geopolitieke onzekerheden.