MediaMarkt wil meer inkomsten halen uit retailmedia en start daarom met “Sponsored Brand Ads”, waarmee merken hun producten wat beter in de digitale etalage kunnen plaatsen.
Acht landen
De nieuwe advertenties moeten een nieuwe laag vormen in het retailmedia-aanbod van de Duitse elektronicaretailer, die in België, Duitsland, Italië, Nederland, Oostenrijk, Polen, Spanje en Zwitserland beschikbaar wordt. Zo wil MediaMarkt over de acht landen heen tegen het einde van boekjaar 2025/26 45 miljoen euro aan inkomsten halen uit retailmedia.
Retailmedia is sowieso een groeiende bron van inkomsten voor de retailer: in het tweede kwartaal van het huidige boekjaar vervijfvoudigde die categorie, zegt algemeen directeur Torsten Ahlers in een persbericht. De nieuwe dienst moet helpen om die explosieve groei verder te zetten, klinkt het.
Daarnaast wil MediaMarkt nog nieuwe retailmediakanalen aanboren: zo wil de keten ook advertenties in de fysieke winkels zelf mogelijk maken om zo te komen tot een omnichannel retailmediabusiness. Ook op de digitale marktplaats zouden producenten nog meer moeten kunnen adverteren.