Keukenspecialist èggo investeert de komende zes jaar 25 miljoen euro om zijn omzet tegen 2030 op te krikken van 170 naar 250 miljoen euro. 25 bijkomende toonzalen staan op de planning en België en Spanje. Het bedrijf werft 180 nieuwe medewerkers aan.
Nieuwe hoofdzetel
De keukenretailer nam zopas ook een nieuw hoofdkantoor in gebruik: het bedrijf heeft al zijn administratieve en logistieke activiteiten samengebracht op de industriezone Ecolys in Suarlée (Namen). Die verhuis is slechts een stap in het kader van een ruimer groeiplan, zegt CEO Frédéric Taminiaux: èggo wil tegen 2030 een omzet halen van 250 miljoen euro.
Op dit moment is de keukenbouwer goed voor een jaaromzet van 170 miljoen euro – dubbel zo veel als tien jaar geleden – met 650 medewerkers en 350 partnerplaatsers. Het bedrijf realiseert jaarlijks meer dan 20.000 klantenprojecten.
Expansieprojecten
Groei moet komen van expansie: in België komen er vijf nieuwe showrooms bij, voornamelijk in Vlaanderen. Alle 56 winkels in het land worden gerenoveerd naar een nieuw concept dat alle inrichtingsoplossingen van het merk èggo in de kijker zet: niet alleen keukens – al blijven die wel het paradepaardje – maar ook oplossingen voor de berging, de badkamer of de dressing. Zelfs boekenkasten zijn mogelijk.
De ambities van èggo beperken zich niet tot België: in Spanje heeft het merk al dertien showrooms en daar komen er de komende vijf jaar twintig bovenop. Spanje is een veelbelovende markt met bijna twintig miljoen huishoudens en op dit moment zeer weinig actieve keukenbouwers, klinkt het.
Duurzame keuzes
Het bedrijf investeert daarnaast ook in digitalisering, klantbeleving en duurzaamheid. De website krijgt een nieuwe keukenconfigurator, de ontwerp-aan-huis-service èggo@home wordt verder uitgerold, de winkels worden voorzien van zonnepanelen, de voertuigenvloot gaat over op elektrisch.
“Dat alleen is echter niet voldoende,” stelt Taminiaux. “De duurzaamheidsuitdagingen van morgen moeten ons ertoe aanzetten om ons model nog grondiger te herzien. We moeten nadenken over concrete oplossingen om de levensduur van onze keukens nog te verlengen, om er een tweede leven aan te geven. Verder moeten we onze klanten meer richting duurzamere keuzes sturen, met name wat huishoudelektro betreft.”