Mede dankzij kostenbesparingen en verbeterde prestaties van Delhaize in België kan Ahold Delhaize terugblikken op een sterk eerste kwartaal, met een hogere winstgevendheid in Europa.
Betere marges
Met een kwartaalomzet van 21,7 miljard euro en een operationele winst van 861 miljoen euro overtreft Ahold Delhaize de verwachtingen van de meeste waarnemers. Vooral de betere prestaties in Europa zijn goed nieuws voor de retailer: de onderliggende operationele marge steeg er van 2,8% naar 3,2%, in de VS bleef ze stabiel op 4%. De nettowinst daalde wel, onder andere door de kosten van de herstructurering in België.
De groep plukt de vruchten van de vorig jaar ingezette kostenbesparingen en van structurele vereenvoudigingen in de organisatie, zegt topman Frans Muller. De belangrijkste ingreep was het Toekomstplan van Delhaize in België, waarbij alle 128 geïntegreerde filialen worden overgedragen aan zelfstandige ondernemers. Dat leidde in het voorjaar van 2023 nog tot wilde stakingen, maar intussen verloopt de uitvoering van het plan zonder incidenten en blijken de vooruitzichten uitstekend.
Veelbelovende resultaten
“Tot nu toe zijn er al 76 winkels overgegaan naar hun nieuwe eigenaren en we verwachten dat alle conversies tegen het eind van het jaar zullen hebben plaatsgevonden. Van de winkels die al zijn overgegaan, zien we veelbelovende resultaten: de klantenfrequentie en de grootte van de winkelmandjes gaan omhoog”, zegt de topman. Het marktaandeel zit weer op het niveau van voor de aankondiging. De betere prestaties in België zullen een belangrijke rol vervullen bij het herstel van de Europese marges de komende jaren, aldus het bedrijf.
De onlineverkopen van Ahold Delhaize hadden te lijden onder de verkoop van de New Yorkse e-commercespeler FreshDirect, maar stegen hard bij de andere divisies, zowel bij Food Lion en Hannaford in de VS als bij Albert Heijn. De Nederlandse marktleider ondervindt wel een negatieve omzetimpact van 1,9 procentpunten door de stopzetting van de tabaksverkoop.