Sacha sluit het leeuwendeel van haar fysieke winkels. Het is de recentst in een hele rij die aan eigen fysieke retail de brui geeft, van Esprit tot The Body Shop. Is het rijk van de ‘brand store’ uit?
De verguisde “partners”
Weet je nog, toen alle merken hun groothandel en verkooppartners begonnen af te bouwen? Zo’n tien jaar geleden waren flagshipstores het beste van het beste, iedereen moest er hebben. Multimerkenboetieks werden nog maar meewarig bekeken en raakten het een na het andere merk kwijt. Meer zelfs, multibrand stores leken ten dode opgeschreven.
Ook de franchisenemers moesten eraan geloven. Ze kregen de fikse concurrentie van eigen beheerde ‘brand stores’, waarmee merken en retailers steevast de beste locaties en panden voor zichzelf hielden. De mooiste en nieuwste winkelconcepten, designs en snufjes, die waren voor de flagshipstore gereserveerd.
Vandaag, tien jaar en meestal een drietal managers later, maken diezelfde merken en retailers een bocht van 180 graden.