Nestlé heeft een langzame start van het nieuwe jaar verwacht en die is er ook gekomen. Zeker in Noord-Amerika verkocht de merkproducent minder.
Volume hapert
Het eerste kwartaal van 2024 daalde de gerapporteerde omzet met 5,9% naar 22,1 miljard Zwitserse frank (23 miljard euro). De daling komt er vooral door een zwakke vraag in Noord-Amerika en de gedeeltelijke verkoop van zijn Europese diepvriespizza’s aan investeerdersgroep PAI.
Hoewel de prijsstijgingen geminderd zijn tot 3,4%, verkocht de producent nog 2% minder. De resterende 1,4% autonome omzetgroei werd volledig aangedreven door Europa en de opkomende markten. In Europa steeg de organische omzet met 4,4%, maar dat was nog steeds volledig te danken aan prijsstijgingen van 4,6%. Nestlé won er marktaandeel in dieren- en babyvoeding, maar verloor er in water.
CEO Mark Schneider zegt dat hij een langzame start had verwacht en een sterke opleving in de volumes te zien in het tweede kwartaal. “Een breed scala aan groei-initiatieven binnen de groep begint nu vruchten af te werpen”, aldus de topman, die blijft rekenen op een autonome omzetgroei van 4% voor 2024. De onderliggende winst per aandeel zal naar verwachting tussen 6 en 10% stijgen.