Drie grote Franse retailgroepen kondigen een inkoopalliantie aan met een opmerkelijk lange duurtijd: gedurende wel tien jaar zullen Intermarché, Auchan en Casino samen onderhandelen met grote merkfabrikanten.
Partners behouden onafhankelijkheid
Intermarché en Auchan hadden in december vorig jaar al gemeld dat ze in gesprek waren over de oprichting van een inkoopcentrale voor food en non-food. Nu betrekken ze daar ook Casino bij, de groep waarvan ze begin dit jaar enkele honderden super- en hypermarkten overnamen. De nieuwe alliantie, die meteen de grootste wordt in Frankrijk, wil “partnerschappen met de landbouwwereld en Franse industriële spelers op de lange termijn behouden en ontwikkelen”.
Intermarché zal binnen de centrale het voortouw nemen voor de onderhandelingen met grote merkproducenten als Danone, Nestlé of Coca-Cola. De al eerder aangegane samenwerking tussen Intermarché en Auchan voor huismerkproducten zal nu ook Casino ten goede komen. In non-food zal Auchan voor de drie partners onderhandelen met de merkfabrikanten.
De drie retailers benadrukken dat hun samenwerking de mededingingswetten en -regelgeving zal respecteren. Elk van de partners behoudt de volledige onafhankelijkheid op het vlak van commercieel, prijs- of promotiebeleid, en voor de ontwikkeling van winkelnetwerken. De Franse concurrentiewaakhond moet de alliantie nog wel goedkeuren.