PepsiCo presteerde vorig kwartaal beter dan verwacht: hoewel het volume met een half procent zakte, onder andere door een grote terugroepactie, steeg de omzet met 2,3%.
Salmonella in de VS
Het moederbedrijf van Quaker, Lay’s en uiteraard Pepsi klokte vorig kwartaal af op een netto-omzet van 18,25 miljard dollar (17,1 miljard euro), goed voor 2,3% groei. Op organische basis steeg de omzet met 2,7%. De nettowinst klom van 1,93 naar 2,04 miljard dollar (1,9 miljard euro) nu.
Toch staat het volume nog steeds onder druk. In de voedingsdivisie daalde het volume 0,5%, terwijl er in de drankendivisie een stagnatie was. De forse prijsstijgingen sinds de inflatie spelen natuurlijk een grote rol, maar in december en januari moest dochtermerk Quaker in de Verenigde Staten ook een grote terugroepactie voeren wegens een salmonellabesmetting. De bewuste fabriek is sindsdien gesloten en zal niet meer heropenen.
Opvallend genoeg steeg het volume wel in Europa, ondanks de hogere prijzen. Pepsico verkocht er 7% meer dranken en 2% meer snacks. De groep verwacht een normalisatie en gematigde categoriegroei in vergelijking met de vorige jaren. Wel zullen consumenten op hun aankopen en hun budgetten blijven letten. Voor het volledige jaar gaat de merkproducent nu uit van op zijn minst 4% meer omzet.