Het aantal winkelverhuurtransacties op de Belgische retailmarkt is fors gestegen in het eerste kwartaal van dit jaar. Toch wijst dat niet op een heropleving van de consumptie, wel integendeel…
Trend naar consolidatie
In het eerste kwartaal van 2024 noteerde vastgoedadviseur Cushman & Wakefield een forse stijging van de winkelverhuurtransacties. Met 110.000 m² ligt de activiteit wel 30% hoger dan het vijfjarig gemiddelde. Toch verdienen deze cijfers nuance: ze zijn vertekend door de recente overnames van winkels van Fun en Dreamland door Toychamp en Jysk.
Een trend naar consolidering in de retailmarkt is onmiskenbaar, aldus C&W, dat erop wijst dat de retailsector een dramatische start kende in 2024. Volgens Moody’s Analytics daalde het consumentenvertrouwen in het begin van het jaar, waardoor consumenten voorzichtiger zijn met hun bestedingen. De meeste retailsectoren zagen een scherpe daling van de volumes, vooral voeding en mode.
Stabiele huurprijzen
Dat er vooral veel beweging was in het baanwinkelsegment (goed voor 75% van de verhuurtransacties) hoeft niet te verwonderen. Ook Jumbo, Delhaize en Colruyt toonden zich hier actief. In de centrumstraten noteerde de vastgoedmakelaar wel honderd transacties, waaronder grote winkels voor New Yorker in de Brugse Steenstraat (2.543 m²) en voor Nike op de Guldenvlieslaan in Brussel (1.326 m²). In de shoppingcentra waren er 22 transacties, goed voor 8.000 m².
De tophuurprijzen blijven stabiel, met de Antwerpse Meir (1.700 euro per m² per jaar) en de Brusselse Nieuwstraat (1.650 euro) als koplopers. In de overdekte winkelcentra blijven tophuurprijzen stabiel op 1.400 euro, voor baanwinkels is dat 180 euro.