Belg is gek op design
Volgens een enquête in opdracht van Cassina bij 2.000 Belgen heeft één Belg op vier interesse voor design. Binnen de groep van 18 tot 28-jarigen is dat zelfs 70%, al beseffen de meesten dat ze zich dat nog niet kunnen permitteren. Eén op vijf van de ondervraagden besteedt per jaar tot 2.000 euro aan design; de helft houdt het op hoogstens 500 euro op jaarbasis.
De omzet in de Belgische meubelindustrie wordt geraamd op circa 3,5 miljard euro; daarvan neemt designmeubilair zo’n 5% voor zijn rekening. “Dat lijkt weinig, maar in feite is het uitzonderlijk, als je vergelijkt met Frankrijk, Duitsland en Nederland”, zegt Alessandro Buffoni, manager van Cassina Benelux, aan de redactie van Knack Weekend.
Omzet verdubbelen in 5 jaar tijd
De producten van Cassina, eigendom van de Poltrona Frau Group, waren tot nu toe enkel te verkrijgen via multimerkenverdelers. Het bedrijf is vast van plan de banden met die verdelers aan te halen door het upgraden van de bestaande shop-in-shops en door samen thematische tentoonstellingen op te zetten. Topman Buffoni vreest zeker geen kannibalisering: “In een flagshipstore kan een merk zich helemaal voorstellen zoals het dat zelf wil en wordt de bezoeker ondergedompeld in die unieke belevingswereld. De detailhandelaar van zijn kant heeft het voordeel van een nauwe relatie met de klant. Beide benaderingen zijn complementair.” Cassina mikt de komende vijf jaar dan ook op een verdubbeling van zijn omzet.