Opmerkelijk prijsoffensief bij Delhaize: de retailer verlaagt fors de prijzen van enkele populaire ontbijtproducten naar het niveau van prijsleiders Colruyt en Albert Heijn. “We willen onze prijsperceptie bijstellen”, klinkt het.
Beperkte korf, forse daling
Sinds vorige week donderdag adverteert Delhaize in de pers en op zijn website enkele opvallende prijsverlagingen voor bekende A-merkreferenties. Het gaat om slechts elf producten, maar de prijsverlagingen zijn wel fors te noemen. Zo gaat de Biscoff speculoospasta 400g van 2,89 naar 2,69 euro, de Materne aardbeienconfituur 720g van 4,49 naar 3,99 euro, Senseo Classic 36 pads van 4,69 naar 3,49 euro en Kellogg’s Trésor melkchocolade 410g van 4,69 naar 3,99 euro.
Op de website van de retailer staan nog zeven bijkomende prijsverlagingen vermeld. Niet alle producten vonden we bij elke retailer in hetzelfde formaat terug, maar de trend is duidelijk: Delhaize richt zich met de nieuwe prijzen op het prijsniveau van marktleider Colruyt en uitdager Albert Heijn, en neemt zo afstand van Carrefour. Een opvallende zet.
Geen prijsoorlog
“We duiken onder niemands prijs, we willen geen prijsoorlog ontketenen”, reageert woordvoerder Roel Dekelver tegenover RetailDetail. “Wel willen we benadrukken dat we prijscompetitief zijn, niet alleen met onze Kleine Leeuwtjes, maar ook met merkproducten.” Volgens Delhaize stemt de perceptie over de prijzen bij de retailer vaak niet overeen met de realiteit. “De realiteit is dat we vaak in de buurt van Colruyt zitten met onze prijzen. Dat willen we met deze campagne benadrukken. Voor klanten is dit nu eenmaal een belangrijk thema. Maar ook op onze andere proposities, zoals gezondheid en kwaliteit, blijven we inzetten.”
“Dit is geen eenmalige campagne,” benadrukt Delhaize nog. Vorig jaar verlaagde de supermarktketen al de prijzen van een reeks waters en frisdranken, deze keer ligt de focus op snel roterende, populaire ontbijtproducten. In de toekomst zullen nog prijsverlagingen en campagnes volgen rond specifieke thema’s of assortimenten. Of de prijsinspanningen gedragen worden door Delhaize of door de leveranciers, wil het bedrijf niet kwijt. “Dat is niet relevant, wat telt is het voordeel voor de klant.”
Product | Delhaize | Colruyt | Albert Heijn | Carrefour |
Biscoff speculoospasta 400g | 2,69 | 2,69 | 2,69 | 2,99 |
Materne aardbeienconfituur 720g | 3,99 | 3,98 | / | / |
Senseo Classic 36 pads | 3,49 | 3,49 | 3,49 | 4,69 |
Kellogg’s Trésor melkchocolade 410g | 3,99 | 3,99 | 3,99 | 4,69 |
Lipton Green Tea Intense Mint 20 zakjes | 2,99 | 2,99 | 2,99 | 3,29 |
Kwatta hagelslag melk 390g | 4,69 | 4,69 | / | 4,84 |
Quaker havermout Family Pack 800g | 2,75 | 2,65 | / | / |
Kellogg’s Froot Loops 375g | 4,49 | / | 4,49 | / |
Nescafé Dolce Gusto Cappuccino 30 capsules | 8,89 | 8,89 | / | 8,99 |
Kellogg’s Extra Pure Chocolade 375g | 3,69 | / | / | / |
Douwe Egberts Decafe gemalen 500g | 8,25 | 8,25 | 7,49 | 8,35 |