525 miljoen euro opgehaald…
Groupon bracht 35 miljoen aandelen naar de Nasdaq aan 20 dollar (15 euro) per stuk. Die prijs steeg in de loop van de beursdag door tot 31,14 dollar (23 euro), maar vielen later dus terug tot 26,11 dollar. Dat geeft de onderneming een totale beurswaarde van 16 miljard dollar (11,5 miljard euro). Er werd al wel duchtig handel gedreven met de Groupon-aandelen: het aantal transacties (43 miljoen) overschreed het aantal beschikbare aandelen.
Analisten reageerden teleurgesteld: zo zei David Menlow, president van IPOfinancial, dat “zeer ontgoocheld” het overheersende gevoel is. “Zo’n klein aanbod en een potentieel oneindige vraag, ik had meer verwacht. Dat is niet gebeurd, dus zullen mensen de fundamenten van het bedrijf nog eens goed bestuderen”. En die zien er niet goed uit: in de aanloop naar de beursgang kwam het bedrijf namelijkmeermaals negatief in het nieuws. Het bedrijf had geknoeid met zijn omzetcijfers en heeft tot nu toe ook nog geen dollar winst gemaakt.
Hopen op LinkedIn-scenario
Toch is deze beursgang de grootste van een internetbedrijf sinds Google in 2004 naar de beurs ging. Het technologiebedrijf haalde toen 1,67 miljard dollar (1,4 miljard euro) binnen. Het is nu afwachten of Groupon even positief gaat evolueren als sociaalnetwerksite LinkedIn, die in mei succesvol naar de beurs ging. Op de eerste dag verdubbelde LinkedIn van 45 naar 94,15 dollar per aandeel (33 naar 68 euro), en ondanks een recente daling staat het aandeel nog steeds op een mooie 82 dollar (60 euro). Gezien de mindere eerste dag én de dubieuze bedrijfsresultaten is het nog maar de vraag of Groupon dat succes kan herhalen.