Europese supermarktketens leden vorig jaar onder downtrading en margedruk, maar er is hoop: nieuw consumentenonderzoek wijst op een voorzichtig herstel van de FMCG-volumes in 2024. Shoppers gunnen zichzelf opnieuw wat meer.
Kentering op komst
Consumenten hebben in 2023 fors op hun uitgaven in de supermarkt bespaard: ze kochten in het algemeen minder, en wat ze kochten waren vaker huismerken en promoties. De groei van de FMCG-industrie lag daardoor vorig jaar met 8,6% aanzienlijk lager dan de inflatie van de voedselprijzen (12,8%). De reële foodomzet (gecorrigeerd voor inflatie) daalde opnieuw en ligt nu 4,5% onder het niveau van 2019. Toch wijst consumentenonderzoek op een kentering: in 2024 keert het consumentenvertrouwen stilaan terug en zal het koopgedrag volgen.
Dat stelt het nieuwe rapport The State of Grocery Retail 2024: Europe – Signs of hope, gepubliceerd door McKinsey & Company en de Europese retailfederatie EuroCommerce. Dat jaarlijkse rapport, gebaseerd op onderzoek bij een dertigtal grote Europese supermarktbedrijven en bij ruim 12.000 consumenten in elf Europese landen, is intussen aan zijn vierde editie toe.
Pessimisme neemt af
De onderzoekers wijzen erop dat het volume aan boodschappen tegen het einde van 2023 al stopte met dalen en in sommige markten zelfs begon te stijgen, met dank aan een afnemende inflatie. De eerste maanden blijven uitdagend omdat de economie nog de nawerkingen voelt van de periode van hoge inflatie, maar als de inflatie rond de 2% stabiliseert en de reële koopkracht weer stijgt, verwacht McKinsey dat de FMCG-volumes in de tweede jaarhelft opnieuw zullen groeien.
45% van de Europese consumenten geeft aan dat ze in 2024 nog steeds op zoek zijn naar manieren om geld te besparen bij het winkelen, wat toch al iets minder is dan de 51% van een jaar geleden. Meer consumenten plannen dit jaar zichzelf weer wat meer te verwennen met gezonde, duurzame, lokale en on-the-go producten. Er zijn wel grote verschillen tussen landen onderling.
Ook de Europese foodretail-CEO’s tonen zich wat minder pessimistisch over de marktomstandigheden in 2024: 64% denkt dat het dit jaar stabiel of beter wordt. De grootste uitdagingen blijven kosten- en margedruk, downtrading door consumenten, en de zoektocht naar talent. Wat de acht belangrijkste trends zijn volgens de retail-toplui, lees je hier.