In welke voedingswinkel de Belg zijn boodschappen doet, hangt in de eerste plaats af van de locatie van de zaak in kwestie: liefst 35% van de consumenten kiest voor winkels in de buurt van zijn woon- of werkplaats. Daarna komen de prijzen (21%) en de kwaliteit van de producten (11%) als belangrijkste keuzecriteria. Dat blijkt uit een enquête van het Onderrzoeks- en Informatiecentrum van de Verbruikersorganisaties OIVO bij ruim 600 landgenoten.
Prijsniveau wint aan belang
De nabijheid mag dan al voor de zesde keer op rij het belangrijkste keuzecriterium zijn, toch wint het prijsniveau jaar na jaar aan belang. Terwijl in 2007 slechts 10% van de respondenten het prijsniveau als hét belangrijkste criterium vernoemde, was dat in 2009 al 16% en vandaag 21% – een verdubbeling op vier jaar tijd dus. Volgens OIVO is dat alvast een bewijs dat “het effect van de crisis zich laat voelen bij de beslissingen van de consumenten”.
Deze trend wordt ook bevestigd door het feit dat 9 op de 10 consumenten producten van huismerken kopen (nog eens 6% meer dan vorig jaar), terwijl ‘maar’ 4 op de 10 consumenten nog grote merken kopen (een daling met liefst 11% tegenover 2010). Ook de instapmerken (zoals ‘365’) zitten in de lift: 31% kiest er systematisch voor, een stijging met 2%.
Colruyt meest bezochte winkel
Voor het derde jaar op rij is Colruyt de meest bezochte voedingswinkel (65%). Daarnaast heeft de Halse discounter ook het minst dubbelzinnige en het meest positieve imago, aldus de OIVO-enquête. Op de tweede plaats komt Aldi (44%): qua imago leunt het nauw aan bij dat van Colruyt, zij het iets minder goed qua prijsniveau maar dan weer iets beter qua nabijheid. Op de derde plaats staat Lidl (18%), dat echter kampt met een eerder negatief imago als het op ethische zaken aankomt (biovoeding, labels, GGO’s e.d.). Daarna volgen ex-aequo Carrefour Market, Delhaize en AD Delhaize met elk 15%.