Boetes tot 36 miljoen euro
Het misbruik zou zich hebben voorgedaan bij de drogisterij, parfumerie en hygiëneproducten. Zo zouden prijzen van merkproducten in de periode 2002-2007 verhoogd zijn en op elkaar afgestemd. Daarbij speelden de producenten de rol van tussenpersoon.
Carrefour krijgt met 36,4 miljoen euro de hoogste boete, maar ook Delhaize, Cora, Intermarché, Makro en Mestdagh moeten bedragen betalen die variëren van 1,7 miljoen euro tot 24,9 miljoen euro. Ook verschillende producenten moeten een boete betalen. Daarbij wordt vooral Procter & Gamble met een boete van 29 miljoen euro zwaar bestraft. Colgate-Palmolive, dat in 2007 de klokkenluider was, moet geen boete betalen.
“Geen prijsafspraken”
Ook Colruyt laat weten dat het de transactieverklaring mee ondertekend heeft en accepteert een boete van 31,6 miljoen euro te betalen. Dat bedrag zal in mindering gebracht worden op het nettoresultaat van het boekjaar 2014/2015. Colruyt voegt wel toe dat het geen prijsafspraken heeft gemaakt met distributeurs en leveranciers.
“We moeten toegeven dat ruim 10 jaar geleden onze interne controleprocessen niet zo geperfectioneerd waren als nu om voor de volle 100% te garanderen dat externe druk geen invloed kon uitoefenen op de autonome werking van het prijzensecretariaat,” zegt Frans Colruyt, COO Retail van Colruyt Group. “Maar we willen wel onderlijnen dat ons prijzensecretariaat er steeds over gewaakt heeft dat Colruyt zijn laagsteprijsengagement heeft waargemaakt.”
Frans Colruyt voegt er aan toe dat de keten steeds de volledige medewerking heeft verleend aan het onderzoek dat al loopt sinds 2007. Met het ondertekenen van de transactieverklaring ziet Colruyt af van een jarenlange procedureslag over de grond van de zaak.