Action blijft stevig groeien, ook in de bestaande winkels. Vorig jaar vierde de keten zijn dertigste verjaardag met een omzetstijging van bijna 28%, de winst steeg zelfs nog sneller.
Winkels “drukker dan ooit”
2023 stond in het teken van de dertigste verjaardag van Action, een mijlpaal die de non-food discounter “in ware Action-stijl” vierde, zegt CEO Hajir Hajji: met “groei, nieuwe banen en miljoenen tevreden klanten”. “In 2023 verwelkomden we elke week gemiddeld 15,3 miljoen klanten in onze winkels”, aldus Hajji.
De netto-omzet steeg vorig jaar met 27,8% tot 11,3 miljard euro, op een operationele EBITDA die met 34% klom tot 1,6 miljard euro. Opvallend is dat de groei grotendeels van de reeds bestaande winkels kwam (+16,7%), aangezien Action “maar” 303 nieuwe winkels toevoegde.
De retailer investeerde verder in de expansie naar zijn twaalfde markt (Portugal) en in CO2-reductie. Action heeft de uitstoot van haar eigen activiteiten (“scope 1” en “scope 2”) met 46% verminderd ten opzichte van het referentiejaar 2021. Het doel is om dat cijfer tegen 2030 te verhogen naar 60%. Voor het eerst heeft Action ook een referentieniveau gedefinieerd voor de totale scope 3-emissies: 5,5 miljoen ton CO2 in 2021. De volgende stap is nu concrete reductiedoelstellingen opstellen, waarvoor de keten zich heeft aangesloten bij het Science Based Targets-initiatief (SBTi).