Wat is de milieu-impact van Kruidvat-shampoo? Moederbedrijf A.S. Watson laat in de Benelux de duurzaamheid van het assortiment scannen en wil die informatie delen met consumenten.
Punten op impact
Wat is de impact op mens, milieu en maatschappij van de producten bij Kruidvat en Trekpleister? De drogisterijen onthullen dat binnenkort, zowel in de winkels als online. A.S. Watson Benelux slaat hiervoor de handen in elkaar met GSES (Global Sustainable Enterprise System) en laat alle producten in het assortiment op duurzaamheid onderzoeken.
De producten krijgen onder andere een score voor hun energie- en watergebruik en de mate van recycleerbaarheid. De gegevens die A.S. Watson en de leveranciers aanleveren, worden onafhankelijk bekeken door erkende certificerende instellingen, meldt de website Duurzaam Ondernemen. Nadien wordt de ‘nature impact rating’ berekend en toegankelijk gemaakt voor consumenten.
Helpen herkennen
“Vanuit onderzoek weten we dat een groot deel van onze klanten duurzaamheid graag meenemen bij hun aankoopbeslissing, maar het lastig vinden om de daadwerkelijke duurzaamheid van een product te beoordelen”, zegt Leendert van Bergeijk, manager duurzaamheid bij A.S. Watson Benelux.
Directeur Bert Verhoef beklemtoonde in een recent gesprek met RetailDetail ook dat Kruidvat duurzame producten toegankelijk en goedkoop beschikbaar wil maken voor meer consumenten. Tegelijk komt het bedrijf met de productgegevens tegemoet aan de verplichte verslaggeving die de retailgroep straks mogelijk boven het hoofd hangt.