Het is nu meer dan welletjes: iedereen moet dringend stoppen met roken, drinken en vlees eten. Wanneer volgt er eigenlijk een volstrekt terecht verbod op paaseitjes? Filet Pur telt de gemiste kansen van de afgelopen foodweek.
Omzetverlies gegarandeerd
Liefst had hij ook de verkoop van frisdrank, chocolade, chips en gemengd gehakt aan banden gelegd, maar niemand weet beter dan minister Vandenbroucke dat je in de politiek af en toe vrede moet nemen met een eerbaar compromis. En hij heeft dan toch gedeeltelijk zijn zin gekregen: het parlement keurde zijn gezondheidsplannen bijna unaniem goed. Hoogstens enkele radicale Franstalige christendemocraten sputterden nog wat tegen, de mei ’68-slogan ‘verboden te verbieden’ indachtig: mensen moeten immers de vrijheid behouden om zichzelf te vergiftigen als ze dat wensen. Er valt iets voor te zeggen, maar wát precies?
Kortom: supermarken mogen zich verheugen in een omzetverlies van zowat 7 à 9% vanaf 1 april volgend jaar. Ze hadden nog gehoopt op een grap, maar nee dus. De volledige rookwarencategorie gaat in de ban. Net als bij onze noorderburen, waar zo’n verbod straks al ingaat. Met een onbedoeld neveneffect: franchisenemers nemen zomaar geen genoegen met die inkomstenroof en openen er nu massaal hun eigen tabakszaak. Tja, dát was ook nu ook weer niet de bedoeling. In ons land zal het wellicht zo’n vaart niet lopen. Krantenwinkels klagen al de hele week steen en been in de media, omdat ze het water aan de lippen hebben staan. Dat supermarktverbod is een cadeautje voor hen.
Stunt van de week
Als de minister er een ban op de verkoop van koteletjes en filet pur niet door krijgt, dan moet de sector maar zelf het voortouw nemen, vinden ze in Veghel. Naast onze gezondheid staat immers de toekomst van de hele planeet op het spel. Wie zal ons redden? Stunt van de week: als eerste supermarktketen stopt Jumbo met stuntpromoties op vlees. Voilà. Nog niet in België weliswaar, maar toch. Dierenrechtenorganisaties applaudisseren, de boeren hebben nog niet gereageerd. Die zitten met een verscheurend dilemma, wellicht: eerlijke prijzen voor vlees is wat ze allang vragen, maar ze kunnen de verschuiving naar een meer plantaardig aanbod maar moeilijk verteren. Zo is het altijd wat.
Kijk, we deden soms wat meewarig over de recente stuurloosheid bij het Gele Gevaar, maar als het goed is, schrijven we het ook: een meer dan lovenswaardig initiatief dat van lef en verantwoordelijkheidszin getuigt, toch? Zie je wel: ze kunnen het best, als ze maar willen. En nu is de hamvraag (pun intended): wie volgt?
Geen luilekkerland
In elk geval Intermarché niet. Deze week in de folder: drie blinde vinken kopen, drie gratis. En 40% korting op de kipfilets en de varkensmignonettes. Onder andere. De Musketiers hebben een patent op wat ze in Nederland “kiloknallers” noemen. Als het maar veel en goedkoop is. Maar of dat een lonend zakenmodel is? Meer dan de helft van de Intermarché-winkels is verlieslatend, leerden we. Dat komt er dus van, als je vlees bijna gratis weggeeft. En ze zijn niet de enigen.
Want mensen die dachten dat het franchisemodel de redding zou betekenen voor noodlijdende supermarkten, werden afgelopen week geconfronteerd met een harde reality check: meer dan één derde van de Franstalige franchisewinkels zit in de rode cijfers, zo blijkt uit cijfers van brancheorganisatie Aplsia. Meer dan 15% heeft zelfs een negatief eigen vermogen en staat dus op het punt omver te vallen. En dat is dan in Wallonië, waar supermarkten geen last hebben van Hollandse nieuwkomers en waar de prijzen van de marktleider gemiddeld 5% hoger liggen dan in het noorden. Een luilekkerland voor supermarktondernemers, zou je denken. Niet, dus.
Misschien zetten de Musketiers daarom hun Vlaamse aspiraties op een lager pitje. Een kwestie van prioriteiten: de marginale driehoek is mogelijk niet de allerbeste testregio. De winkel in Tienen gaat in elk geval dicht. Colruyt – dat aan de andere kant van de stad al een supermarkt heeft – zou in een overname geïnteresseerd zijn. De kans dat het een CRU wordt, lijkt eerder klein. Pronostiekje: Aarschot, de enige overblijvende Intermarché in Vlaanderen, zal dan ook wel geen lang leven beschoren zijn.
The usual suspects
Iedereen viert mee, ook Delhaize: vorig jaar rond deze tijd had de foodretailer wel wat anders aan het hoofd dan moslimklanten verleiden, maar broederlijk naast de massale uitstallingen met verslavende paaseitjes – zo lang het nog mag van de minister – verschijnen er dit jaar voor het eerst speciale ‘ramadan moebarak’-displays in de winkels, met een aangepast assortimentje. We zien the usual suspects: dadels, couscous, kruiden, bouillon… maar ook oer-Belgische andalouse- en samoeraisaus. Hey, je bent een geïntegreerde moslim of je bent het niet, moeten ze in Kobbegem gedacht hebben. Geniaal.
Minder bescheiden zijn de grote uitstallingen in de Carrefour-hypermarkten, met sterke promo’s onder de noemer Ramadan Special. Colruyt afficheert de ingrediënten voor geslaagde baghrirs – een soort Marokkaanse pannenkoeken. Ook Lidl, Aldi, Albert Heijn, Jumbo en de anderen hebben ramadan-folders en -aanbiedingen. Kwestie van toch een béétje omzet weg te halen bij de gespecialiseerde etnische winkels. Inclusie is ook business.
Bon, tenzij we mekaar maandag op Tavola tegen het lijf lopen: tot volgende week!