Link met “hypocrisie rond de sperperiode”
ZEB voert al jaren strijd tegen de sperperiode en de soldenwetgeving. Maar deze keer gaat de kledingketen wel heel erg ver: ZEB verloot onder zijn klanten een waardebon van 5.000 euro voor… plastische chirurgie.
“Wij willen dat iedereen doet waar hij zich goed in voelt en daarvoor kan uitkomen. Of dat nu een flamboyante look is of plastische chirurgie ondergaan. Daarom verloten wij een waardebon van 5.000 euro voor plastische chirurgie onder onze klanten”, zegt Erika Mees van ZEB. “Omdat het iets is wat veel mensen doen of willen doen, maar er niet durven voor uit te komen. Het is een beetje zoals de sperperiode. Wij willen dat iedereen zijn zin moet kunnen doen en hekelen de hypocrisie die er rond de sperperiode hangt.” De wedstrijd loopt nog tot 30 juni.
“Reclame maken voor plastische chirurgie is strikt verboden”
Eergisteren had de FOD Volksgezondheid al flinke vraagtekens geplaatst bij het initiatief: “Dit kan niet”, zegt Sven Heyndrickx van de federale overheidsdienst. “Onze juristen hebben het onderzocht. Volgens een wet uit 2013 is het verboden om reclame te maken met plastische ingrepen. Wij brengen vandaag nog de procureur des konings van het parket op de hoogte. Het is dan aan hem om te beslissen of hij een onderzoek opent tegen ZEB of niet. Meer kunnen wij voorlopig niet doen.”
Vandaag hebben ook de plastische chirurgen verontwaardigd gereageerd. Volgens de beroepsvereniging RBSPS is “elke vorm van communicatie of actie die op directe of indirecte wijze medisch-esthetische ingrepen promoot, strikt verboden in ons land”.
De organisatie vindt ook dat het initiatief van ZEB chrirugische ingrepen bagatelliseert: “Men omzeilt in dit soort wanpraktijken het essentiële en uiterst belangrijke informatieproces. Deontologische regels zijn niet vrijblijvend; ze moeten nageleefd worden in het belang van de patiënt. De esthetische chirurgie is echte geneeskunde, geen spektakelstuk”, zegt dokter Frans Missotten, voorzitter van de RBSPS.