Er was geen verjaardagsfeestje in Kobbegem en er weerklonk een diepe zucht in Zaventem. In Halle daarentegen pakken de nerds uit met de ene primeur na de andere. Niets is echter wat het lijkt: u leest het in Filet Pur, het vijfde wiel aan de winkelwagen van de foodretail.
Morren in de marge
Gisteren was het exact één jaar geleden dat Delhaize de radicale beslissing aankondigde om alle filialen in de uitverkoop te zetten. Het is ook ongeveer even lang geleden dat opperleeuw Xavier Piesvaux nog in het openbaar werd gesignaleerd. In Kobbegem hielden ze zich wijselijk stil: geen persbericht, geen interviews, geen herdenkingsmoment, laat staan een feestje – wél een cadeautje van 5 euro voor de trouwe klanten, waarvoor dank! Tja, het is nog wat te vroeg om zich op de borst te kloppen.
Enkel de vakbonden grepen het moment aan om wat tegen te pruttelen in een paar kranten. Gemor in de marge, zullen we maar zeggen. Ook in de media: enkele reacties van betrokken ondernemers die het helemaal zien zitten. En van medewerkers die aangeven dat ze tegenwoordig harder moeten travakken (tiens) maar dat het ook wel prettiger werken is en dat er nu zelfs af en toe naar hen geluisterd wordt (ook tiens). Onze ongevraagde mening: het zal nog wel even duren voor de ware impact van dat Toekomstplan helder wordt, maar een jaar na de heftige sociale onrust lijken de sterren toch eerder gunstig te staan.
Zucht van verlichting
Het meest gelezen artikel in onze foodrubriek deze week? Dat was níét de nochtans bijzonder constructief bedoelde opinie van onze Kapitein over de 7 onzekerheden bij Jumbo, de retailer die tot voor kort beter gekend was als het Gele Gevaar. Wél de aankondiging van een “golf” van prijsverlagingen bij Aldi. Nu ja, een rustig kabbelend golfje: om amper 120 producten gaat het. Maar bij de harddiscounter vertegenwoordigen die dus wel bijna 10% van het aanbod. En zeg nu zelf, een volle euro minder voor een fles olijfolie, we hadden er amper op durven hopen. Wie doet beter?
Carrefour antwoordde niet meteen met een nieuwe koopkrachtactie, alleszins. Wel met een opvallende marketingcampagne die moet illustreren hoeveel deugd het kan doen om eens een Express, een Market of een Hyper binnen te lopen. “Haaaaa…”: deze zucht van verlichting moet het merk de emotionele lading bezorgen die het tot nu toe mankeerde. En voor alle duidelijkheid, ik heb het even voor u nagevraagd: dat de campagne precies nu van start gaat, heeft helemaal niets te maken met de moeilijke vergelijkingsbasis die zich aankondigt voor de retailer, die twaalf maanden geleden immers volop kon profiteren van de stakingen bij de nummer twee. Dat u het weet.
Bodemloze putten
Minstens twee foodretailers gaan dit jaar significant marktaandeel winnen: naast Delhaize immers ook Colruyt, dankzij de iets sneller dan verwachte integratie van die 57 winkels van Match en Smatch. In afwachting van een definitieve beslissing krijgen de meeste van die verkooppunten voorlopig het uitgangbord Comarkt of Comarché op de gevel – dat enseigne is bij Colruyt zo’n beetje het equivalent van het vagevuur. Maar op zeven locaties beginnen de werken al snel. Onder andere voor een vijfde vestiging van CRU, in Leuven. Of hoe de ene bodemloze put de andere opvolgt, aan de Bondgenotenlaan.
Ook e-commerce is voor veel foodretailers een bodemloze put, maar dat hebben ze dan wel enkel aan zichzelf te danken. Want je kan wel degelijk geld verdienen met online boodschappen: dat kwam Ocado afgelopen dinsdag uitgebreid illustreren op ons onvolprezen Omnichannel & E-Commerce Congress. Het is simpel: het enige wat je hoeft te doen, is in zee gaan met Ocado. Je vraagt je toch af wat sommige retailers bezielt om dat niét te doen. Al is er ook eentje die het wél op eigen kracht kan: Rohlik, de bij ons minder bekende Tsjechische scale-up die onder vijf namen in evenveel landen actief is en in drie daarvan zelfs al geld verdient. Hou ze maar in het oog.
De Colruytjes
“Het verschil tussen domheid en genialiteit is dat genialiteit z’n grenzen kent”, zoals mijn goede vriend Albert Einstein wel eens zei, maar dat was dus buiten de hoogbegaafde technerds van onze fiere marktleider gerekend. Want hey, terwijl supermarkten in de hele Benelux met de handen in het haar zitten omwille van de toenemende diefstalcijfers aan de zelfscan, vinden ze bij Colruyt gewoon de winkelkar opnieuw uit. De slimste caddie ter wereld scant je aankopen, werkt je boodschappenlijstje bij en rekent zelf af. Zoals Amazon, maar dan beter. Indrukwekkend, waar de combinatie van artificiële intelligentie en gezond verstand toe in staat is.
Die hyperintelligente kar wordt bovendien een zoveelste advertentiekanaal dat bijkomende inkomsten genereert en aldus ook zal bijdragen tot het al niet onaanzienlijke, zeg maar “fabelachtige” fortuin van de familie Colruyt. Want ja, daarover lezen wij dezer dagen geboeid in de krant, in die exclusieve reeks over de geschiedenis en vooral de kassa van de vermoedelijk rijkste retailclan van het land. Een kassa die straks dus mogelijk gewoon verdwijnt. Perfecte timing. Zeg nu zelf: toch straf hé, mensen die allang niet meer hoeven te werken maar het toch blijven doen, uit niets dan onbaatzuchtigheid. Voor wanneer is de realityreeks “De Colruytjes”? Wordt een kijkcijferhit.
Vlotjes naar de toekomst
Maar wat die vernuftige winkelwagen betreft: er is meer. Misschien schuilt de állergrootste nieuwigheid wel onder die caddie: afgaande op de foto’s kunnen we er namelijk van uitgaan dat Colruyt de ronduit revolutionaire beslissing heeft genomen om wel degelijk te opteren voor víér zwenkende wieltjes. U leest het goed: dat vermaledijde vijfde wiel ontbreekt op het prototype. Die kar gaat met andere woorden zomaar vlotjes bestuurbaar zijn, in de winkel van de toekomst! Dat we dát nog mogen meemaken!
Wel benieuwd hoeveel nachten Jef heeft wakker gelegen van deze ingrijpende wending – want het is niet omdat hij al een tijdje CEO-af is, dat hij zich niet meer bekommert om de operationele zaken, vernemen we uit goede bronnen. Maar een veel mooiere illustratie van de baseline ‘simplicity in retail’ gaan we dit jaar wellicht niet meer zien. Petje af, liefste mensen in Halle! Tot volgende week!