Wasbar: Blurring ‘avant la lettre’
Soms slagen retailers, ook van eigen bodem, erin om precies aan te voelen wat er leeft bij de consument. Ze brengen iets nieuw en verfrissend, kortom iets echt innovatief. Twee succesvolle voorbeelden daarvan zijn CRU en Wasbar. Op het Vlerick Retail Platform van 16 juni doen ze uit te doeken hoe een origineel idee bij beide retailers tot een succesvolle winkelformule uit wist te groeien.
Wasbar, een idee van Dries Henau en Yuri Vandenbogaerde, mocht al tal van awards in ontvangst nemen voor zijn originele mix tussen een wassalon en een café. Nog voor ‘blurring’ een trend was, gingen de jonge ondernemers ermee aan de slag en vandaag zijn er Wasbars in Gent, Antwerpen en Kortrijk. Ze kwamen dan ook als winnaars uit de bus bij het televisieprogramma Topstarters.
CRU: “Eenvoud is de nieuwe luxe”
Een andere nieuwkomer die meteen heel wat stof heeft laten opwaaien, is CRU. Het geesteskind van Colruytroutinier Jean-Pierre Roelands is een versformule waar ambachtelijkheid centraal staat. CRU wil “de ziel van de mensen en goed eten (her)verbinden”, vertelde Roelands eerder aan RetailDetail.
“Eenvoud is de nieuwe luxe”, luidt de visie van CRU, en dat resulteert in een overdekte versmarkt in een eigenzinnig assortiment en vooral veel aandacht voor de “tien ambachten”. “De ambachten worden tegenwoordig in eer hersteld. Een goede chefkok of bakker is vandaag een vedette”, aldus nog Jean-Pierre Roelands.
Voor de conceptdirecteur was de opening van een eerste vestiging in Overijse dan ook “een droom die uitkomt”. En hij staat blijkbaar niet alleen met zijn droom, want de oude boerderij langs de Brusselsesteenweg kreeg op de openingsdag meteen zo’n 1.500 mensen over de vloer. In de nabije toekomst liggen ook al openingen in Gent en Antwerpen vast.
Wil je erbij zijn op het Vlerick Retail Platform op 16 juni? Mail voor woensdag 10/06 om 12u naar pauline.neerman@redactie.retaildetail.be en maak kans op een gratis vrijkaart.