Frans Muller verdiende een pak minder in 2023, een gevolg van de winstdaling bij Ahold Delhaize. Het zopas gepubliceerde jaarverslag bevat wel meer interessante cijfertjes.
6,136 miljoen euro
Zo veel heeft CEO Frans Muller verdiend in 2023. Een mooi bedrag, maar wel een pak minder dan de 6,519 miljoen die hij in 2022 opstreek. Het verschil is voornamelijk toe te schrijven aan de lagere winst bij Ahold Delhaize dit jaar. Daardoor ontving de topman een lagere bonus, hoewel zijn basisloon wél steeg. Onder andere stijgende kosten, de afboekwaarde na de verkoop van onlinedochter Freshdirect en de impact van het toekomstplan van Delhaize in België wogen op het rendement.
7.716 winkels
2.906 van die winkels is uitgerust met zelfscanoplossingen. 1.833 winkels hebben een afhaalpunt voor online bestellingen. Topman Frans Muller verklaarde eerder dit jaar dat de retailer sterker wil inzetten op afhalen, om e-commerce winstgevend te maken in 2025. “Een heel belangrijke functie van e-commerce is om die klanten naar je toe te halen, loyaler te krijgen”, zie hij daarover. Overigens staat er geen Ahold Delhaize op die 7.716 uithangborden: de groep heeft liefst negentien verschillende lokale merken. In de winkels, op de hoofdkantoren en in de distributiecentra werken samen 402.000 medewerkers, of “associates” – op zijn Amerikaans.
63 miljoen klanten
Zo veel klanten bedient Ahold Delhaize elke week, in de winkels en online. 18,1 miljoen van die klanten gebruiken elke maand een van de mobiele apps van supermarktketens van de groep. 71% van de omzet komt van klantenkaarthouders. Die zijn met 23,3 miljoen: een daling met 4,2% vergeleken met 2022. De klanten kopen steeds gezonder: 54,8% van de foodomzet onder huismerk wordt gerealiseerd door gezonde producten. Voedselverspilling ging 37% lager tegenover 2016 en bedraagt nu 3,17 ton per miljoen euro omzet.