H&M-dochter Monki vereenvoudigt haar assortiment door de grootste maten uit het aanbod te halen, maar het merk snijdt daardoor ook in zijn inclusieve imago.
Aan het uitdunnen
Monki heeft zijn assortiment aan maten herzien: “vanwege de geringe vraag” biedt het merk nu alleen nog XXS tot XL aan en in jeans 23 tot 34. Grotere maten heeft het merk in alle stilte verwijderd. “We zijn altijd bezig met het testen, leren, aanpassen en verfijnen van ons assortiment”, reageert de communicatieverantwoordelijke tegenover de Standaard.
Het kleinere assortiment komt er natuurlijk om kosten te besparen. Eigenaar H&M is al langer van plan om Monki samen te smelten met zusterketen Weekday, aangezien beide merken jongeren aanspreken maar het op zichzelf blijkbaar niet meer kunnen redden.
Dure voorraden
H&M worstelt bovendien al jarenlang met zijn voorraden. Het is een van de redenen voor de tegenvallende winstcijfers eind vorig jaar, die CEO Helena Helmersson zelfs tot vertrek noopten. Nieuwe topman Daniel Ervér stelt zich nu expliciet tot doel de winstgevendheid te verbeteren. Door de Green Deal mag onverkochte kleding in Europa binnenkort ook niet meer worden vernietigd, wat restvoorraden nog duurder zal maken.
Toch ligt de beslissing naar de consument toe moeilijk. Monki profileert zich als jongerenmerk immers als ‘body positive’ en inclusief. Zo heeft het merk een eigen Monkifesto, met als leuzes onder meer “multi is the new regular” en “cut the norm”, aldus De Standaard. Dat net de plussizemodellen weggesaneerd worden, ligt dus gevoelig.