Legendarisch trapautootje
Het Duitse bedrijf Kettler, opgericht in 1949 door Heinz Kettler, werd wereldberoemd met zijn ‘Original Kettcar’, de gocart of skelter waarvan er sinds 1962 al ruim 15 miljoen verkocht werden (onder meer eentje aan de ‘kleine’ Michael Schumacher). Met de introductie van de aluminiumfiets in 1977 schreef het bedrijf later alweer geschiedenis.
Maar tijden veranderen: dinsdag heeft het bedrijf uit Noordrijn-Westfalen een gerechtelijk akkoord gevraagd. Eind april werd al bekend dat het familiebedrijf (vandaag geleid door dochter Karin Kettler) tientallen miljoenen euro vers geld zocht, maar gesprekken met een buitenlandse investeerder sprongen begin deze week af. Om “een ongewenste overname door een financiële investeerder te vermijden” en de “onderneming te herpositioneren” heeft het management nu gerechtelijke bescherming aangevraagd en gekregen.
Het is niet de eerste keer dat Kettler in zwaar weer verkeert. In 2009 moest het bedrijf al eens honderden mensen ontslaan. In 2013 boekte Kettler nog een omzet van 200 miljoen euro, dik 100 miljoen minder dan vijf jaar eerder.
Te breed assortiment en te hoge productiekost
De problemen van Kettler klinken bekend in de oren. Enerzijds heeft de producent een relatief breed assortiment (tot zelfs pingpongtafels, tuinmeubels en fitnessapparatuur toe), wat de kostenstructuur niet ten goede komt. Anderzijds kampt het bedrijf met hoge productiekosten, want bijna alles is ‘made in Germany’ terwijl veel van zijn concurrenten al lang verhuisd zijn naar lageloonlanden.
Kettler telt momenteel nog ruim 1.100 medewerkers in het hoofdkantoor in Ense en de vier andere vestigingen in Duitsland. Er zijn ook een twintigtal mensen aan de slag in het Benelux-kantoor in Nederland.