Lab9 heeft vorig jaar een omzetgroei van 25% opgetekend, met dank aan de opening van vier nieuwe winkels. In 2024 heeft de verkoper van Apple-producten hoge verwachtingen van de Apple Vision Pro.
Mixed reality en AI
Lab9 Group kende een algemene groei van 24,6% in 2023, goed voor 147 miljoen euro omzet. De omzet van B2B-tak Lab9 Pro bleef stabiel op 50 miljoen euro, maar de consumentenwinkels groeiden met bijna 43% naar 97 miljoen euro. De webshop groeide wel ‘maar’ met 10% naar 3,4 miljoen euro.
Er kwamen vorig jaar vier winkels bij: één via overname (cipiyou in Verviers) en drie eigen openingen in Brussel, Charleroi en Sint-Niklaas. “Lab9 Stores telt nu in totaal 30 winkels waar we in zullen blijven investeren, en wie weet komen er nog enkele winkels bij in 2024”, zegt een tevreden CEO Geert Coolman. De Lab9-winkels tekenden ook een winstgroei van 22% op ten opzichte van 2022, naar bijna 5,5 miljoen euro.
In 2024 mikt Coolman voor Lab9 Pro op een groei van 10% en voor de consumentenwinkels zelfs op 15% meer omzet. “Met de lancering van de Apple Vision Pro, de ‘mixed reality’-bril van Apple, introduceerde Apple vorig jaar het concept van ‘spatial computing’. Dat zal zeker een impact hebben, niet alleen in de ICT-sector maar ook in de onderwijs-, onderzoeks- of vastgoedsector.” Het bedrijf ziet bovendien kansen in AI: Lab9 wil ook aan particulieren opleidingen aanbieden over onder andere AI, cyberveiligheid en digitalisering.