Dure dollar speelt groep twee keer parten
PVH Corp. zag zijn totale omzet in het eerste kwartaal teruglopen van 1,871 miljard dollar tot 1,785 miljard dollar (-4%), omgerekend 1,629 miljard euro. Een terugval die hoofdzakelijk toe te schrijven is aan de dure dollar, die de groep twee keer parten speelt: enerzijds bij de omrekening van de internationale resultaten, anderzijds als gevolg van “de negatieve impact op de bestedingen van internationale toeristen in Amerika”, zo zegt CEO Emanuel Chirico. Maar exclusief wisselkoerseffecten was er een mooie omzetgroei van 3%.
Vooral Calvin Klein presteerde sterk: met een onderliggende groei van 5% klokte het merk af op een totale omzet van 653,9 miljoen dollar of zo’n 596,9 miljoen euro (-4% in vergelijking met de 665,3 miljoen dollar een jaar eerder). Bleef de groei in de Verenigde Staten beperkt tot 2% (goed voor 338,8 miljoen dollar), dan groeide de business internationaal liefst 8% bij constante wisselkoersen (315,1 miljoen dollar). De vergelijkbare omzet in de eigen retail klom zelfs 10% hoger.
Zustermerk Tommy Hilfiger had het wat moeilijker: het zag zijn totale kwartaalomzet 2% dalen van 862,4 miljoen dollar vorig jaar naar 767,1 miljoen dollar nu (ca. 700,25 miljoen euro). Onderliggend bleef de groei steken op een klein procentje. De VS waren goed voor een omzet van 353,9 miljoen dollar, de rest van de wereld genereerde 413,2 miljoen dollar.
Heritage Brands (enkel in de States en vooral groothandelsactiviteit), zag zijn omzet 5% groeien: van 436 miljoen dollar naar 458,3 miljoen dollar (ca. 418,36 miljoen euro).
Jaarprognose omhoog
“We zijn echt blij met de Q1-resultaten: ze overtreffen onze prognoses, met als motor onze sterke Calvin Klein-business”, zegt CEO Emanuel Chirico. “Al werd dat prima resultaat wel deels teniet gedaan door de sterke Amerikaanse dollar.”
Over de rest van het jaar is de topman gematigd optimistisch: “Vooruitkijkend naar de rest van 2015 verhogen we onze winstprognoses voor het hele boekjaar, al blijven we tegelijk voorzichtig aangezien de wisselkoersen en de wereldwijde consumentenbestedingen onvoorspelbaar en volatiel blijven.”