Bol(.com) haalde vorig jaar een netto-omzet van 2,9 miljard euro, goed voor ruim 7% groei. De Ahold Delhaize-dochter maakt ook voor het eerst haar brutobedrijfsresultaat bekend.
5% meer verkocht
Bol, dat vorig jaar het achtervoegsel .com liet vallen, presteerde in boekjaar 2023 een netto-omzetgroei van 7,3%. Het Nederlandse e-commerceplatform tekende daarbij 4,9% meer handelsvolume op, goed voor 5,8 miljard euro. De Nederlandse concurrentie-autoriteit onderzoekt ondertussen of Bol de verkoopdata van zijn verkooppartners misbruikt, na klachten van een aantal verkopers op het platform.
Veel cijfers deelt moederbedrijf Ahold Delhaize niet over haar e-commercedochter, maar voor het eerst vertelt Bol wel iets over de winst. Het brutoresultaat (ebitda) steeg met 21,5% naar 151 miljoen euro. Het onlinewarenhuis wil daarmee wellicht bewijzen dat het winstgevend is.
Op groepsniveau haalde Ahold Delhaize, dus inclusief Albert Heijn en andere ketens, in 2023 7,6 miljard euro uit e-commerce. Dat is 6,3% meer dan een jaar geleden. Omdat de groep vorig jaar de Amerikaanse onlinesupermarkt FreshDirect verkocht, rekent Ahold Delhaize dit jaar weliswaar op een negatief effect. Die verkoop was ook één van de redenen voor de nettowinstdaling van 2,54 naar 1,87 miljard euro vorig boekjaar.