De verzelfstandiging van 128 filialen komt met een fors prijskaartje voor Delhaize: de factuur kan oplopen tot wel 250 miljoen euro.
Hoge kosten
Dat Ahold Delhaize afgelopen boekjaar de nettowinst zag dalen van 2,54 naar 1,87 miljard euro, heeft voor een deel te maken met het afstoten van de New Yorkse e-commercedochter FreshDirect. Toch zit ook het Toekomstplan van Delhaize in België, waarbij 128 geïntegreerde supermarkten overgaan in de handen van zelfstandige ondernemers, daar volgens dagblad De Standaard voor iets tussen. Die operatie kan de retailer wel 250 miljoen euro kosten, berekenden specialisten op basis van de kwartaalupdates van het bedrijf.
De hoge kosten zijn onder andere te wijten aan omzetverlies als gevolg van de wekenlange stakingen en de aanhoudende negatieve berichtgeving over de herstructurering. Daarnaast was er het afboeken van de waarde van de winkels die de retailer verkoopt aan franchisenemers – goed voor een bedrag van 108 miljoen euro.
Omzet versnelt
De verzelfstandiging van de winkels blijft evenwel niet zonder resultaat, meldde topman Frans Muller woensdagochtend: de supermarkten die intussen overgedragen werden aan zelfstandige ondernemers, zien de vergelijkbare omzet vergroten en het marktaandeel stabiliseren. De omzetgroei is te danken aan een sterkere commerciële dynamiek bij zelfstandige ondernemers, een flexibeler organisatie op de winkelvoer en de invoering van zondagsopening bij heel wat winkels.
De vakbonden verloren al verschillende rechtszaken tegen het toekomstplan. Zopas kreeg de socialistische vakbond BBTK ongelijk in zijn eis om dat Delhaize ook in de winkels die al verzelfstandigd zijn, sociale verkiezingen zou houden. “We betreuren het dat het gerecht systematisch de kant van de werkgevers heeft gekozen, zonder zich ooit af te vragen of ze niet het pad effenen voor een nieuwe asociale wereld in België, waarin sociaal overleg niet langer zijn verdiende plaats heeft”, aldus de bond, die aangeeft dat de strijd verdergaat.