De rechtbank ziet geen graten in de openlijke beschuldigingen van krimpflatie die de Franse supermarktketen Intermarché uitte aan het adres van Unilever. De klacht die de multinational had ingediend, werd verworpen.
“Voldoende feitelijke basis”
Met humoristische slogans in de winkelrekken beschuldigde Intermarché in januari verschillende merken van Unilever van krimpflatie: ze zouden de inhoud van de verpakking hebben verkleind terwijl de prijs dezelfde bleef. Een affiche met de slogan “Avant, Magnum ça voulait dire grand” legde bijvoorbeeld uit dat het gewicht van een Magnum met 70 gram daalde, waardoor de verkoopprijs per kilogram met 39% steeg.
Unilever was niet opgezet met het initiatief en stapte naar de rechter met een klacht wegens deloyale en bedrieglijke praktijken. De rechtbank van koophandel in Parijs heeft die klacht nu verworpen: “Ook al lijkt de kritiek van Intermarché misschien hard, de formulering van de betwiste posters is niet buitensporig en is gebaseerd op een voldoende feitelijke basis die ook deel uitmaakt van een debat van algemeen belang over de huidige krimpflatiepraktijken en ongerechtvaardigde prijsverhogingen door bepaalde fabrikanten”, luidt het vonnis dat LSA kon inzien.
De retailer juicht de beslissing toe, Unilever reageerde nog niet. Krimpflatie is (nog) geen illegale praktijk, maar de Franse regering werkt wel aan een wet die bedrijven wil verplichten om de consument te informeren over wijzigingen in hoeveelheid en prijs.