De groep Alain Afflelou gaat meer hoorcentra openen in België, zowel op aparte locaties als geïntegreerd in bestaande optiekzaken. De retailer ziet grote synergiemogelijkheden tussen beide activiteiten.
In het zuiden van het land
Zowat een jaar geleden ging de Franse groep Alain Afflelou in België van start met hoorcentra. Momenteel heeft het bedrijf er hier elf, tegen eind april zullen dat er vijftien zijn. De meeste van die centra worden geïntegreerd in bestaande optiekwinkels van hetzelfde merk, maar straks opent het eerste op zichzelf staande audiocenter Alain Afflelou Acousticien, in Sint-Agatha-Berchem, vertelt CEO Anthony Afflelou aan La Libre.
Voorlopig beperkt het bedrijf zich met zijn hoorcentra tot Brussel en Wallonië, al bevinden momenteel vijf van de in totaal vijftig optiekzaken zich in Vlaanderen. “We hebben goede hoop dat we binnen een of twee jaar de dekking in het zuiden van het land kunnen voltooien. In onze optiekwinkels, maar ook door het openen van exclusieve hoorcentra. In Frankrijk bijvoorbeeld hebben we 380 audioverkooppunten, waaronder 102 exclusieve winkels.”
Synergie
De groep wil sterker inzetten op de synergie tussen optiek en audio, zegt de topman. “Voortaan signeren we al onze communicatie met de slagzin ‘opticien et acousticien’, ook als het enkel om optiek gaat. Er is een duidelijke kans op synergie, aangezien 100% van de mensen met ouderdomsslechthorendheid ook ouderdomsverziendheid heeft en een bril nodig heeft.”
Vorig jaar opende Alain Afflelou vier bijkomende optiekwinkels in België. Alle winkels worden uitgebaat door franchisenemers. De omzet groeide met 3,5% en overschrijdt nu de dertig miljoen euro. Op wereldvlak is de groep goed voor een miljard euro omzet, met 1.420 verkooppunten (waarvan 530 audiowinkels) in 19 landen.