Netjes tussen Zara en Mango
Het Japanse concern zou er eindelijk in geslaagd zijn een huurovereenkomst te tekenen voor een grote vestiging in het hart van de Catalaanse hoofdstad, zo meldt het doorgaans goed geïnformeerde El Confidencial. ‘Zou’, want het nieuws wordt pas officieel bevestigd na de komende gemeenteraadsverkiezingen van 31 mei. Uniqlo heeft zijn oog laten vallen op een pand van 2.500 m² over drie etages op de hoek van de drukbezochte Passeig de Gracia en de Gran Vía. Dat zou een strategisch interessante locatie zijn, op wandelafstand van zijn twee grote Spaanse concurrenten.
Aan de ene kant van de Gran Vía is Inditex namelijk volop bezig om zijn bestaande vestiging te verbouwen tot de grootste Zara ter wereld, goed voor 6.500 m² (nog eens 1.500 m² meer dan de huidige recordhouder in Madrid). Aan de andere kant runt Mango een van zijn allergrootste winkels: het jonge volkje dat van Zara naar Mango wil (en vice versa), komt dus sowieso voorbij de nieuwe Japanse rivaal.
Na Barcelona op naar Madrid?
Uniqlo-moederconcern Fast Retailing Group wil eigenlijk al sinds 2013 een winkel openen in Spanje. Vorig jaar lukte dat ei zo na: ook toen ging het om een pand in Barcelona (een voormalig bankkantoor van Bankia), maar de Japanners lieten zich op het laatste moment de kaas van het brood eten door die andere Spaanse modegrootheid, Desigual.
Volgens Spaanse media is Uniqlo trouwens ook in Madrid naarstig op zoek naar een pand. Eerst leek de historische Mercado de Fuencarral een kanshebber, maar nu zou de volledig gerenoveerde handelszone aan de historische Calle Gran Vía de voorkeur wegdragen.
Uniqlo telde eind 2014 al zo’n 2.750 winkels wereldwijd, goed voor een omzet van meer dan 10 miljard euro. Topman Tadashi Yanai wil in 2020 de grootste van de wereld zijn, met een omzet van 5 biljoen yen of circa 36 miljard euro.