Temu stelt zijn marktplaats open voor Amerikaanse en Europese handelaars. De Chinese platformverkoper wordt zo een nog grotere bedreiging voor onlineretailers zoals Amazon en Bol.
Imago verbeteren?
Vanaf half maart laat Temu ook verkooppartners uit het Westen toe. Op dit moment bieden alleen (naar schatting meer dan 100.000) Chinese verkopers producten aan op het platform, vaak recht uit de fabriek en tegen erg lage prijzen. De marktplaats maakt vooral bij een jong publiek furore met goedkope hebbedingetjes, zoals shirts van vijf euro en headsets van tien euro. Zo werd het platform pijlsnel de meeste gedownloade retailapp in de Verenigde Staten en groeit het ook pijlsnel in Europa.
Uit een analyse van Barclays bleek dat budgetmodespelers zoals Boohoo en Asos op dit moment het meest zijn bedreigd, terwijl “generalisten” zoals Amazon nog relatief veilig zijn. Ook merken ontsnappen enigszins aan de druk, aangezien het platform een weinig kwalitatief imago heeft door de vele namaak. Dat kan echter snel veranderen als ook Westerse merken en verkopers zich bij Temu aansluiten.
Nu al erg dominant
Temu besteedt miljarden aan onlinemarketing en is vandaag al bijzonder dominant op de zoekmachines. Dat verklaart meteen waarom de Chinese nieuwkomer interessant kan zijn voor Amerikaanse en Europese bedrijven: wie traffiek wenst, is er aan het goeie adres. Ook de gespendeerde tijd ligt bij klanten hoog, aldus het Barclays-onderzoek.
Voor Temu is het dan weer een kans om het imago te verbeteren, met name door naast het goedkope Chinese aanbod ook merken aan te bieden. Bovendien wil de onlineretailer sneller gaan leveren: de verzending uit China duurt algauw een week of twee, langer dan westerse consumenten gewoon – en soms bereid – zijn te wachten. De Amerikaanse en Europese verkopers zullen rechtstreeks zelf, en dus sneller, leveren.
Samenwerken met westerse bedrijven kan mogelijk ook de politieke weerstand verzachten, die zeker in de Verenigde Staten sterk leeft. Amerikaanse wetgevers klagen de vele pakjes vanuit China aan (meer dan 30% van de pakketten die dagelijks de VS binnenkomen), aangezien die vaak ontsnappen aan importheffingen. Temu bevestigt het nieuws aan Seattle Times, maar zegt dat veel zakelijke details momenteel nog worden ingevuld.
Wil je meer weten over de nieuwe disruptors, zoals Temu?