Toegenomen concurrentie onder supermarkten heeft ervoor gezorgd dat de prijzen voor voeding en verzorging in België minder snel stegen dan in de buurlanden. Belgische winkels zijn nog wel duurder dan de Duitse en Nederlandse, maar goedkoper dan de Franse.
Kleinere prijsverschillen
In de periode tussen 2018 en 2022 zijn de gemiddelde verkoopprijzen voor bijna alle productcategorieën in België minder snel gestegen, of sneller gedaald, dan in de drie buurlanden, zegt de Belgische Mededingingsautoriteit (BMA). De prijsverschillen zijn dus kleiner geworden. Dat blijkt uit een analyse van data van Euromonitor voor 390 productsoorten in acht categorieën.
Per categorie liggen de prijzen in Belgische supermarkten meestal hoger dan in Duitsland en Nederland, maar lager dan in Frankrijk. België is het duurste land voor zuivelproducten en -alternatieven, kookingrediënten en bereide maaltijden. Frisdranken zijn het duurst in Nederland.
De conclusies zijn opmerkelijk, omdat in België de perceptie overheerst dat vooral Franse supermarkten goedkoper zijn, als gevolg van forse anti-inflatiemaatregelen van de Franse regering. In het eerste kwartaal van 2023 besteedden Belgische shoppers 423 miljoen euro in Franse supermarkten, bijna 70% meer dan een jaar voordien. De cijfers over 2023 vallen echter buiten de studie van de BMA.
Andere dynamiek
De mededingingsautoriteit wijt de prijsevoluties aan de toegenomen concurrentie in België: ze zijn namelijk in de eerste plaats het gevolg van lagere brutomarges bij de retailers, en niet of in mindere mate van lagere gemiddelde verkoopprijzen bij de fabrikanten.
“Er zijn nieuwe spelers toegetreden tot de Belgische markt, er zijn verschuivingen geweest van de marktpositie van bestaande spelers”, zegt Griet Jans, hoofdeconome van de BMA, aan persagentschap Belga. “Er is een andere dynamiek ontstaan op de Belgische markt.”
Toch wijst de studie ook op “hardnekkige verschillen” in de verkoopprijzen van fabrikanten voor specifieke categorieën, zoals alcohol en frisdranken. Daarom blijven territoriale leveringsbeperkingen – waarbij multinationals soms hogere prijzen aanrekenen in relatief kleine landen zoals België – een belangrijk onderwerp om op de (Belgische en EU) beleidsagenda te houden, stelt de BMA in zijn persbericht.