Hoewel de omzet bij Deliveroo stagneert, steeg de waarde van de bestellingen en wordt de winst “iets” beter dan verwacht. Daarmee doet de maaltijdbezorger beter dan rivaal Just Eat Takeaway.com.
Lastig kwartaal
Deliveroo zag in het vierde kwartaal van 2023 het aantal bestellingen nog heel lichtjes toenemen: van 75,1 miljoen naar 75,3 miljoen. Ook de omzet stagneerde op 523 miljoen pond (610 miljoen euro).
Toch steeg de brutotransactiewaarde (GTV) met 4% naar 1,86 miljard pond (2,17 miljard euro), mede dankzij de gestegen prijzen. “Aangezien we in het afgelopen kwartaal tekenen zagen van stabilisatie in het consumentengedrag, zijn we blijven investeren in de waardepropositie om de basis te leggen voor toekomstige groei,” zegt oprichter Will Shu.
Toch nog groei
Ook bij concurrent Just Eat Takeaway.com staan consumenten op de rem: alleen in Noord-Europa en op de Britse Eilanden was er in het vierde kwartaal sprake van groei, maar over het hele jaar daalde de waarde van alle bestellingen (GTV) met 4%. Het aantal bestellingen viel zelfs met 9% terug.
Voor het hele jaar rekent Deliveroo nu op een winst tussen de 60 en 80 miljoen pond, wat iets meer is dan oorspronkelijk verwacht. De brutotransactiewaarde zou met 3% zijn gegroeid in 2023, wat in lijn ligt met de doelstelling tussen 1 en 5% uit te komen. Op 14 maart publiceert de maaltijdbezorger de volledige jaarcijfers.