Meer promotie
Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) heeft daarvoor een rondvraag gedaan bij Antwerpse modezaken. 7 op de 10 modezaken zegt al meegedaan te hebben aan minstens één koopzondag. 36 procent van hen noemt de koopzondagen een succes, terwijl 27 procent ze dan weer onsuccesvol vindt.
Voor 45 procent van hen zijn ze alvast niet rendabel, omdat de kosten voor het openen van de winkel op zondag zwaarder doorwegen dan de extra inkomsten. Het NSZ vraagt dan ook aan het Antwerpse stadsbestuur om de koopzondagen, die elke eerste zondag van de maand plaatsvinden, nog meer te promoten.
“Die situatie zal snel moeten veranderen, want anders zullen een pak winkels op termijn afhaken. Logisch trouwens, want een winkeleigenaar opent zijn winkel niet voor de ‘fun’ op een zondag. Het moet opbrengen”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. Ze wil dat ook de zijstraten van de Meir en andere winkelstraten betrokken worden bij de koopzondagen.
55 procent van de modehandelaars zijn wel tevreden met het tempo van het aantal koopzondagen. 18 procent ziet er liever maar één per trimester, terwijl 16 procent helemaal af wil van de extra winkeldagen. 11 procent ziet dan weer ruimte voor nog meer koopzondagen.