108 winkels erbij in 2014
“Samen is het ons gelukt om ook in 2014 een sterke groei in omzet en resultaat te realiseren”, laat een tevreden CEO Ronald van der Mark weten. “In 2013 kwamen we uit boven de magische grens van 1 miljard euro omzet en die stijgende lijn hebben we in 2014 doorgezet. De omzet kwam uit op ruim 1,5 miljard euro.”
Die omzetgroei met 30% is hoofdzakelijk te danken aan een flinke expansie, al was er ook een mooie omzetgroei met 7% in de winkels die al langer dan 12 maanden draaien: “We zijn in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk met 108 winkels gegroeid. Hierdoor, en door de opening van ons distributiecentrum in Echt, hebben we ruim 5.000 nieuwe banen gecreëerd.” Action telt intussen 514 winkels in vier landen.
Nederland +15%, België +46%
In Nederland, waar Action 324 winkels telt (dat zijn er 21 meer dan in 2013), klom de omzet met 15% tot boven het miljard euro (1.043 miljoen euro). In België ging de omzet zelfs 46% hoger tot 292 miljoen euro. De retailer opende hier 25 nieuwe vestigingen en zit nu aan een totaal van 93 winkels.
Ronald van der Mark wil dit jaar op hetzelfde elan doorgaan. Hij koestert de “ambitie om in 2015 meer winkels te openen dan in 2014. Omdat Action relatief al veel winkels heeft in Nederland en België zullen de meeste winkels geopend worden in Frankrijk en Duitsland.” In die twee landen zijn er nu respectievelijk 52 en 45, goed voor een omzet van 90 en 82 miljoen euro.
Om die groei te kunnen faciliteren, start Action dit jaar met de realisatie van een derde distributiecentrum, op zo’n 50 km van de Franse hoofdstad Parijs. Dat nieuwe distributiecentrum moet in de eerste helft van 2016 operationeel zijn en zal “zowel bestaande als nieuw te openen winkels in Frankrijk” bevoorraden.
Action kondigt meteen ook de komst aan van Frederik Lotz als nieuwe CFO. De 46-jarige Deen was de voorbije vijf jaar CEO van de Zweeds-Deense zuivelcoöperatie Arla en start op 24 augustus aan zijn nieuwe job.