“Eén markt van 28 miljoen consumenten”
Dat zegt de organisatie naar aanleiding van de vergadering van de drie premiers van de Benelux, met als doel de verschillende regelgevingen in de drie landen zoveel mogelijk gelijk te trekken. Die maatregelen moeten ervoor zorgen dat er in de Benelux één detailhandelsmarkt komt.
“Topprioriteiten zijn het gelijktrekken van regels, vereenvoudigen van btw-afdrachten en voorlichting over ondernemen over de grens. De maatregelen creëren straks één markt van 28 miljoen consumenten. Er ontstaat meer concurrentie, waardoor de prijzen scherper worden en meer innovatie mogelijk wordt”, schrijft Detailhandel Nederland in een persbericht.
“Voortrekkersrol”
Comeos is blij met het initiatief, maar wil nog een stapje verder gaan. “Met deze maatregelen speelt de Benelux opnieuw een echte voortrekkersrol in de Europese integratie”, zegt topman Dominique Michel. “Dankzij gelijke regels zullen producten, diensten en werknemers moeiteloos de grenzen van de Benelux kunnen oversteken.”
Enkele weken geleden nog werden de tarieven voor elektronische kaartbetalingen in Europa op het niveau van België en Nederland gebracht, een gevolg van een eerdere beslissing tussen beide landen om de tarieven gelijk te trekken. “Hier zijn deze tarieven veel gunstiger dan in de rest van Europa, dus alle lidstaten profiteren mee. Dat is maar één van de voorbeelden van de kracht van samenwerking in de Benelux”, weet Michel.
Vooral online handelaars zijn al langere vragende partij voor gelijke regels in heel Europa. “Online handelaars, of ze nu Belgisch zijn of niet, opereren steeds meer vanuit het buitenland. Omdat daar de regels eenvoudiger of gunstiger zijn dan in België. […] Streven naar eenvormigheid in de bestaande wetgeving is dus een stap in de goede richting”
Comeos wil daarom een “Benelux-test” invoeren, waarbij nieuwe regels eerst moeten vergeleken worden met die in de andere Benelux-landen, om zo nieuwe ongelijkheden te vermijden.