Modemerk Superdry waarschuwt voor slechter dan verwachte resultaten: de warme herfst en het moeilijke economische klimaat wegen op het bedrijf, dat al jaren op de dool is. De retailomzet daalde dan ook met ruim 13%.
“Abnormaal zachte herfst”
Het Britse label moet meer dan een achtste van zijn retailomzet prijsgeven en wijst daarvoor naar de uitdagende retailmarkt en een abnormaal zachte herfst. Niet alleen in de fysieke winkels, maar ook online verkocht Superdry beduidend minder. Om kosten te besparen gaf het bedrijf immers minder uit aan digitale marketing.
Het modebedrijf eindigde op de Londense beurs dan ook op een diepterecord: beleggers haakten massaal af omdat het kledinglabel een winstwaarschuwing afleverde, zowel voor de eerste helft van dit boekjaar (tot eind oktober) als voor de zes weken tot 10 december.
Groothandel stuikt in
De groothandelsverkopen daalden zelfs met 41,1%, al was dit enigszins te verwachten: Superdry trok recent de stekker uit zijn groothandelsactiviteiten in de Verenigde Staten. “Hoewel we bescheiden tekenen van verbetering hebben gezien tijdens de recente periode van kouder weer, blijft de huidige handel een uitdaging vormen en dit wordt weerspiegeld in de zwakker dan verwachte bedrijfsprestaties”, zegt oprichter Julian Dunkerton.
Superdry is wel tevreden met de vooruitgang in zijn kostenbesparingsprogramma: binnen het jaar rekent het merk op een eerste besparingsronde van zowat veertig miljoen euro. Ook de voorraadvermindering van het modemerk ligt op schema, terwijl het label zijn merkrechten in Zuid-Azië verkocht voor dertig miljoen euro. Recent leende het kwakkelende merk nog eens bijna evenveel van retailinvesteerder Hilco. Superdry blijft tegelijk winkels sluiten en onderhandelt elders over de huurvoorwaarden.