De omzetevolutie blijft stagneren bij H&M Group, dat ondanks een slap vierde kwartaal het jaar toch kan afronden met een groei van 6%. Of er ook winst werd gemaakt, weten we pas eind januari.
Koopkracht en ongunstig weer
H&M Group heeft voorlopige omzetcijfers bekendgemaakt voor het vierde kwartaal en het volledige boekjaar, dat eindigde op 30 november. De jaaromzet steeg met 6% naar 236,014 miljard Zweedse kronen (21 miljard euro). Zonder Rusland en Wit-Rusland mee te rekenen zou de groei 8% bedragen. In het vierde kwartaal bleef de omzet stabiel op 62,629 miljard Zweedse kronen (5,5 miljard euro). Zonder Rusland en Wit-Rusland was er een stijging met 3%.
Ook de voorbije kwartalen meldde de modegroep, ook bekend van merken als &Other Stories, Cos en Arket, een vlakke omzetevolutie. Het bedrijf wijst op de koopkrachtcrisis en ongunstige weersomstandigheden.
De Zweedse modegroep doet het al een tijdje minder goed dan zijn grote rivaal Inditex: het moederbedrijf van Zara en Massimo Dutti publiceerde vorige week opnieuw een mooie omzetstijging met 11% en zelfs recordwinsten ondanks een lichte vertraging van de groei. Winstcijfers maakt H&M echter pas eind januari bekend.