In Zonhoven opende Claes Retail Group (CRG) vrijdag een winkel die de drie modemerken CKS, JBC en Mayerline verenigt in één belevingsconcept voor het hele gezin en zo kruisbestuiving te creëren.
Unieke kans
“Een opportuniteit”, noemt CEO Bart Claes de opening van de 1400 m² grote winkel in Zonhoven: de vlakbij gelegen JBC-vestiging in Houthalen wordt onteigend voor de aanleg van de Limburgse noord-zuidverbinding, dus de retailer was op zoek naar een nieuw pand in de omgeving. Toen Jumbo besloot om Zonhoven alweer te verlaten, diende zich een unieke kans aan.
“Het pand bleek te groot voor JBC en CKS, daarom hebben we ook Mayerline eraan toegevoegd. Voor dit merk is het de eerste winkel die zich niet in een stadscentrum of shoppingcenter bevindt. Dat wordt een interessante test.” CKS kreeg een grote shop-in-shop in de JBC-winkel, de boetiek van Mayerline heeft wel een aparte ingang: “De doelgroepen zijn te verschillend, er is maar weinig overlap.” Mayerline zet bovendien sterk in op service, terwijl JBC en CKS eerder gaan voor “geholpen zelfbediening”.
CKS in de kijker
De nieuwe winkel zet in op kruisbestuiving: het hele gezin kan hier gemakkelijk de verschillende merken en hun verschillend DNA shoppen, en genieten van een bredere waaier aan modekeuzes. Bovendien biedt dit CRG een mooie gelegenheid om het merk CKS extra in de kijker te plaatsen. Dat label heeft al zeventien eigen boetieks en is ook aanwezig in multimerkenzaken, maar het kan bijkomende ondersteuning gebruiken nu CRG er een nieuwe invulling aan heeft gegeven, met de exclusieve focus op damesmode.
“We zijn heel fier op deze realisatie en we koesteren hoge verwachtingen”, zegt Claes, maar bijkomende winkels volgens dit drie-in-één concept hoeven we niet snel te verwachten: “We gaan eerst maar eens een jaartje afwachten hoe het hier loopt. Panden van dit kaliber liggen ook niet voor het grijpen.”