Wereldwijde terugval
Die daling is groter dan verwacht door analisten, die hadden gerekend op een omzetdaling van 1,8 procent. In de Amerikaanse thuismarkt bleef de ommekeer uit, want daar daalde de vergelijkbare omzet met 2,6 procent. Het fastfoodbedrijf heeft nochtans flink wat promoties gelanceerd om opnieuw klanten te lokken.
Ook in Europa was het niet allemaal rozengeur en maneschijn: vooral in Frankrijk en Rusland waren er zwakke resultaten. In Azië en het Midden-Oosten daalde de vergelijkbare omzet zelfs met 8,3 procent: daar heeft McDonald’s te maken met een imagoprobleem na schandalen rond voedselveiligheid in Japan en China.
Positiever nieuws is de berichtgeving dat McDonald’s heeft beloofd om ontbossingen voor zijn productieketen te willen tegengaan. Volgens het Wereldnatuurfonds is de toezegging van McDonald’s vooral van grote symbolische waarde, aangezien het andere fastfoodbedrijven over de streep zou kunnen trekken om hetzelfde te doen. McDonald’s moet nu op zoek naar oplossingen voor de maar liefst 3.100 leveranciers die het bedrijf wereldwijd heeft.