Colruyt Group ziet omzet en winst fors stijgen dankzij prijsstijgingen, marktaandeelwinst en een focus op kostenbeheersing. Wel ziet de retailer de prijs- en promotiedruk op de Belgische markt nu weer toenemen.
Uit het dal
Colruyt klimt uit het dal, zo blijkt uit de beter dan verwachte halfjaarcijfers die de retailer dinsdagavond publiceerde. De omzet steeg met 16% tot bijna 5,5 miljard euro, de bedrijfswinst ging meer dan twee keer hoger, van 108 naar 246 miljoen euro, de marge steeg van 2,3 naar 4,5%. Dat is deels te danken aan terugkerende en nieuwe klanten in de winkels: het marktaandeel van de supermarkten (Colruyt, Okay en Spar) steeg van 30,9% naar 32,1%. Daarnaast kon de retailer de stijging van de operationele kosten beperken door een verhoogde focus op processen, kostenbeheersing en efficiëntie.
Colruyt kon afgelopen halfjaar de verkoopprijzen verhogen, omdat concurrenten dat ook deden. Nu ondervindt de retailer naar eigen zeggen wel weer een stijgende prijs- en promodruk op de Belgische markt. De competitiviteit neemt opnieuw toe. Dat verklaart wellicht waarom de retailer het hard speelt in de lopende jaargesprekken met zijn merkleveranciers: momenteel ontbreken producten van Unilever en Mars in de winkels, nadat een conflict over de prijzen met AB InBev uiteindelijk tot een akkoord leidde.