(Publireportage) Internationale verkoop biedt het MKB tal van voordelen, zoals toegang tot nieuwe klanten en inkomstenstromen en het stimuleren van productinnovatie. Veel mkb-bedrijven vinden het echter een lastige klus vanwege de hindernissen die ze ervaren.
De eerste drempels zijn vaak taal- en cultuurbarrières. Een bedrijf kan in eigen land een populair productportfolio en een sterk marktaandeel hebben, maar het weet vaak niet of het product goed zal worden ontvangen op een nieuwe markt.
Daarnaast is uitbreiden naar nieuwe markten duur: marketing en klantenwerving zijn prijziger geworden door online concurrentie. Het MKB beschikt hiervoor vaak niet over de nieuwste technologie en financiële middelen.
Beschikbaarheid van personeel is een andere uitdaging. Het MKB dient verschillende functies in zijn bedrijf te hebben om internationaal te kunnen opschalen, compliance-regels te kunnen naleven en klantenservice te bieden.
Gelukkig zijn er hulpmiddelen die de wereldwijde handel vlotter laten verlopen: kunstmatige intelligentie (AI) maakt een omslag in het handelsproces mogelijk.
Alibaba International Digital Commerce Group (Alibaba International) heeft onlangs Aidge gelanceerd. Dit is een AI-suite met application programming interfaces (API’s) die het MKB hulp biedt bij het stroomlijnen van mondiale activiteiten. Aidge maakt gebruik van meer dan 20 jaar ervaring en expertise van Alibaba op het gebied van wereldwijde handel: het bedrijf is actief in meer dan 190 landen en bedient jaarlijks meer dan 305 miljoen gebruikers. Aidge maakt gebruik van eigen taal- en computervisiemodellen om bedrijfsprestaties te verbeteren en kosten te verlagen.
Aidge pakt veel uitdagingen aan waarmee het MKB in Europa en daarbuiten wordt geconfronteerd. Zo biedt het uitgebreide content- en ontwerpondersteuning, waaronder het genereren van meertalige content en het aanpassen van afbeeldingen/video’s en live klantenserviceondersteuning.
Een Large Language Model (LLM) is heel efficiënt als het gaat om het begrijpen van meervoudige opdrachten en kan veel analytische taken direct uitvoeren. Wanneer een LLM wordt toegepast op vertalingen van content, is het niet alleen goed in vertalen, maar zorgt het er ook voor dat de gegenereerde content authentiek is en is afgestemd op verschillende markten. Op deze manier kunnen kleine en middelgrote bedrijven content produceren in hun eigen taal en deze automatisch aanpassen voor internationale markten, waardoor de operationele kosten dalen.
Het aanpassen van teksten op afbeeldingen: Aidge vertaalt beeldtekst vakkundig in meerdere talen zodat consumenten overal ter wereld het kunnen lezen.
Het aanpassen van video’s: Aidge begrijpt moeiteloos de belangrijkste functies van een product en zorgt voor gesynchroniseerde audio- en ondertitelvertalingen.
Daarnaast ondersteunt Aidge marketing door middel van geautomatiseerde SEO-optimalisatie en het genereren van creatieve content. Mkb-bedrijven kunnen het analyseren van doelgroepen combineren met contentgeneratietools om effectieve en creatieve marketingboodschappen en advertenties te maken. Zo kunnen de mkb-bedrijven efficiënt aan marketing doen en hogere conversieratio’s tegen lagere kosten realiseren.
Aidge selecteert efficiënt verkoopargumenten die aansluiten bij productkenmerken, lokale markttrends en gebruikersvoorkeuren.
Aidge biedt ook meertalige klantenservicetools om een hoge klanttevredenheid en efficiëntie te garanderen.
Live chat: Aidge vergemakkelijkt wereldwijde interactie met klanten en geeft feedback in verschillende talen.
Alibaba heeft Aidge getest. Aidge heeft bewezen de conversie van bestellingen, de tevredenheid van consumenten en de tijdsefficiëntie voor het MKB aanzienlijk te verbeteren. Sinds november 2023 stelt Aidge zijn platform open voor een bredere basis van mkb-bedrijven door middel van trials met SaaS-partners en onafhankelijke softwareleveranciers (ISV’s) om gebruikerservaringen te genereren.
Doe mee aan Aidge’s pilot op www.aidc-ai.com en zet de e-commerceprestaties van mkb-bedrijven op voorsprong.