Verkopers op de digitale marktplaats van MediaMarkt kunnen een plekje huren in de fysieke winkels: de elektroretailer test een “Space-as-a-Service”-concept in Duitsland, met de bedoeling het ook elders uit te rollen.
Nieuw platform
In een Berlijns filiaal van MediaMarkt huurt een aanbieder van fitnessapparatuur een ruimte van 22 m² om er zijn producten te presenteren. Via tablets kunnen klanten informatie opzoeken, het volledige assortiment bekijken en bestellingen plaatsen in de marktplaats. Een fitnessexpert beantwoordt vragen, helpt bij het online bestelproces en geeft klanten een persoonlijke fitnessanalyse en advies.
De test illustreert hoe MediaMarkt de verkopers op zijn marktplaats met een Space-as-a-Service-concept een nieuw platform wil aanbieden. “We combineren offline en online perfect door gebruik te maken van onze omnichannelstrategie en de producten zowel online als in de winkel op de best mogelijke manier te presenteren”, zegt directeur internationale marktplaatsen Christian Kollesch in een persbericht.
Hoge verwachtingen
De retailer begint met deze test in Duitsland, maar wil het concept in de toekomst ook in andere landen uitrollen en uitbreiden naar andere categorieën die het kernassortiment aanvullen. Met een uitgebreider assortiment hoopt het bedrijf aantrekkelijker te worden voor consumenten.
Meer dan duizend verkopers bieden meer dan een miljoen artikelen aan op de Marketplace van MediaMarkt. Het platform is al actief in Duitsland, Oostenrijk en Spanje, terwijl Nederland en Italië de komende maanden zullen volgen. Met de marktplaats wil de retailer de groei versnellen en de winstgevendheid verbeteren. De verwachtingen zijn hoog: in het boekjaar 2025-26 moet de bruto-omzet 750 miljoen euro bedragen.