De H&M-groep rolt voor steeds meer dochtermerken tweedehandsinitiatieven uit: nu is het ook aan Arket.
Vanzelfsprekend onderdeel
Arket heeft met Arket Archive voortaan een eigen tweedehandsplatform. Klanten kunnen er hun kleren, schoenen, accessoires en kinderkleding van het merk tweedehands aanbieden, in ruil voor geld of een tegoedbon voor hun volgende online-aankoop. Het platform is sinds vandaag beschikbaar in Zweden en het Verenigd Koninkrijk, gewoon op de website van het label.
“Met Arket Archive hopen we dat doorverkopen een natuurlijk onderdeel van de klantervaring wordt”, zegt duurzaamheidsverantwoordelijke Ville Klemming. Voor sommige klanten tegenwoordig is tweedehands kopen al net zo vanzelfsprekend als nieuw kopen, meent Klemming, en die circulaire manier van denken wil het bedrijf aanmoedigen.
Eigenaar H&M onderzoekt ook op groepsniveau verschillende modellen voor doorverkoop, zowel online als in de winkel, en rolt die gretig uit. Uit eigen onderzoek van de Zweedse fastfashionreus moet blijken dat de waarde van de tweedehandsmarkt tegen 2027 zal verdubbelen tot 350 miljard dollar. De explosieve groei wordt gestimuleerd door Gen Z, klinkt het: ze zijn geboren in een klimaatcrisis en leven in een periode van stijgende inflatie, waardoor ze met tweedehands twee vliegen in één klap slaan.