Na Carrefour en Aldi (met Base) en Delhaize (met Mobistar) maakt nu ook Colruyt zich op om een virtuele gsm-operator te worden. Colruyt Mobile zou nog voor het einde van het jaar op de markt komen, zo schrijft de Franstalige zakenkrant L’Echo. Colruyt heeft het nieuws intussen bevestigd.
Wellicht in zee met Proximus
De Halse discounter heeft een nieuwe werkmaatschappij opgericht, de NV Colruyt Mobile, met een kapitaal van 1,5 miljoen euro. Dat nieuwe bedrijf is voor de helft in handen van de Etablissementen Franz Colruyt NV en voor de andere helft eigendom van Colruyt Group Services.
Met welke van de drie operatoren Colruyt in zee gaat, wil men in Halle nog niet kwijt, maar volgens L’Echo zou de keuze gevallen zijn op Belgacomdochter Proximus. Als de info klopt, zit de komst van Astrid De Lathauwer daar wellicht voor iets tussen. Zij stapte onlangs op als HR-directrice en vice-presidente van Belgacom en zetelt sinds kort in de raad van bestuur van Colruyt. Belgacom wil het nieuws echter nog niet bevestigen.
Win-win voor distributeurs én operatoren
In ons land zijn intussen al een 40-tal zogenoemde MVNO’s, voluit mobile virtual network operators, actief. Dat zijn bedrijven die niet over een licentie beschikken maar onder eigen merknaam mobiele telefonie verkopen over het netwerk van een echte gsm-operator. Behalve de media (JimMobile, VT4, TMF enz.) en hippe merken als Red Bull zien vooral de supermarkten brood in dit soort van deals: voor hen is dit een manier om klanten te fideliseren en een extra bron van inkomsten aan te boren. Maar ook voor de gsm-operatoren is deze formule interessant: het biedt hun de kans consumenten te werven in segmenten die zij via hun klassieke kanalen niet bereiken.
Hoeveel dergelijke deals opbrengen, laat staan hoeveel abonnees ze opleveren, is echter een goed bewaard geheim. Maar dat het er flink wat zijn, is wel duidelijk: volgens L’Echo zou Carrefour Mobile, dat begin 2006 in zee ging met Base, vandaag ongeveer 75.000 klanten tellen.